Obrazy czarne (...) oceniane są przez krytykę jako jedne z najciekawszych. Wizualnie
przywodzące na myśl działania czysto graficzne, są malarskimi rarytasami, zbudowanymi z czystej czerni i bieli. (...) Jest więc kontrast światła i mroku, mistrzowskie operowanie natężeniem półcieni, rysunek, którego nie sposób niczym oszukać. (...) W obrazach dominuje światło – rozproszone lub mocno jarzące się punktowo, ślizgające się po formie albo ją podkreślające – światło magiczne, tworzące swym blaskiem i niespodziewaną jasnością atmosferę tajemniczości i metafizycznej poetyki.
Joanna Warchoł, Grzegorz Stec. Malarstwo, Kraków 2019, s. 11–12
Grzegorz Stec Malarz, grafik, poeta, w 1981 ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Miał ponad 70 wystaw indywidualnych w liczących się galeriach w Polsce i za granicą. Przez szereg lat (1995-2009) wystawiał w USA (Chicago i Nowy Jork). Miał indywidualne wystawy także w polskich placówkach dyplomatycznych, m.in. w Konsulacie Generalnym RP oraz w Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, Instytucie Polskim w Lipsku, w berlińskiej Galerii Abakus przy współudziale Ambasady RP w Berlinie oraz Instytutu Polskiego. O twórczości artysty TVP nakręciła film "Zadręcza mnie zapach czerni" (1991, reż. Cezary Nowicki). Obrazy artysty znajdują się w muzeach i kolekcjach prywatnych w Polsce, USA, Kanadzie, Austrii, Niemczech, Szwecji i Francji. W 2019 r. Grzegorz Stec obchodził jubileusz 40-lecia twórczości. Z tej okazji ukazał się liczący 320 stron dwujęzyczny album retrospektywny "Grzegorz Stec. Malarstwo – Paintings", Kraków 2019. Artysta zajmuje osobne miejsce we współczesnej sztuce. Reprezentuje typ sztuki wizyjnej i dramatycznej, podejmującej uniwersalne tematy, a zarazem diagnozującej współczesną rzeczywistość. Najbardziej interesuje go tłum - skłębiona, zdeformowana masa, dręczona przez szaleństwa i traumy, a także poszczególna istota ludzka, pokazana jako okaleczona głowa-maska, ekspresja stanów psychicznych. Wypracował własną technikę malarską, opartą w pierwszej fazie na spontanicznym działaniu, a potem mozolnym dopracowywaniu szczegółów. Jest także twórcą unikatowych czarnych obrazów olejnych, w których najważniejszą rolę odgrywa światło. Nazywany przez krytyków mistrzem światła i znakomitym kolorystą.
Czytaj więcej