akwarela, kredka, węgiel, papier, 35,5 × 26,5 cm w świetle oprawy
sygn. l. d.: l. gottlieb
„Jego linia, raczej kreska, surowa ma przede wszystkim akcent niesłychanie silny i zdecydowany, i ona to jest głównym walorem w jego obrazach. Poza tym charakterystyczne jest u niego nader oryginalne modelowanie głów. Polega ono na minimalnym zaakcentowaniu bryłowatości głowy, by nie rozrywać ogólnej plamy dekoracyjnej, w rzeczywistości jednak jest tak wyszukane, że charakter modela wyraża stokroć silniej, niżby to osiągnąć mogło najmozolniejsze wydobywanie trzeciego wymiaru na płaszczyźnie obrazu”
A.Basler, Nowe dążenia w sztuce polskiej. II. „Literatura i sztuka” 1912, (dod.do nr 184 „Nowej Gazety”), s.2-3.
Leopold Gottlieb Malarz, grafik i rysownik, działający w Krakowie, Paryżu i Wiedniu. Studiował w latach 1896-1902 w krakowskiej ASP u J. Malczewskiego i T. Axentowicza. Naukę kontynuował w Monachium, gdzie kopiował dzieła holenderskie w Starej Pinakotece. W 1904 r. zamieszkał na stałe w Paryżu. Był pomysłodawcą powstania krakowskiej Grupy Pięciu, w skład której weszli V. Hofman, M. Jakimowicz, J. Rembowski i W. Wojtkiewicz. W 1906 r. wyjechał do Jerozolimy. Objął tam katedrę malarstwa w Szkole Sztuki i Rzemiosła Bezalel. Po powrocie do Paryża w 1908 r. przebywał w kręgu artystów i krytyków. W czasie I wojny światowej walczył w szeregach dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego. Zajmował się wtedy m.in.. Dokumentacją rysunkową wojskowego życia. Początkowo twórczość Gottlieba kształtowała się pod silnym wpływem młodopolskiej stylistyki. Dla portretów z tego okresu znamienna jest melancholijna aura i pogłębiona charakterystyka psychologiczna modeli. Sylwety ludzkie wpisywał Gottlieb także w dekoracyjne kompozycje wyobrażające opustoszałe miasta i rozległe pejzaże. W późniejszym okresie najchętniej malował motywy biblijne o ograniczonej gamie barwnej oraz linearnej strukturze. Od 1927 r. Gottlieb radykalnie zawęził kolorystykę do kilku tonów podstawowych, jasnych błękitów, różów i brązów; odcienie masy perłowej wzbogacał akcentami bieli.
Czytaj więcej