Aukcja Dzieł Sztuki / 20 sierpnia 2022

8. Julian Fałat | Procesja w Kalwarii

Strona głównaAukcje nadchodząceAukcja Dzieł SztukiProcesja w Kalwarii
powrót
8
Julian Fałat | Procesja w Kalwarii

Julian Fałat (1853 Tuligłowy - 1929 Bystra)

Procesja w Kalwarii

olej, płótno, 111 × 190 cm
sygn. l. d.: „Jfałat.”
na odwrocie na płótnie: „No 5.”


Reprodukowany:
– J. Madeyski, „Julian Fałat”, Bielsko-Biała 2003, s. 44-45

Pochodzenie:
– kolekcja prywatna, Polska
W latach 1999–2006 depozyt na ekspozycji stałej w Fałatówce – Oddziale Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej.
Do obrazu dołączone potwierdzenie autentyczności wystawione przez Agencję Art-Konsultant Adama Konopackiego.

„Nazwisko Fałata na terenie polskiej sztuki zabłysło odrazu, jak meteor, zdobywając szturmem uznanie kolegów i krytyki i rozgłos wśród miłośników sztuki. Pierwsze wystawiane jego dzieła były od razu dziełami dojrzałemi, świadczyły nie tylko o niewątpliwym talencie lecz i o wielkiej wiedzy malarskiej i opanowaniu środków sztuki”
Artysta Stefan Popowski we wstępie do katalogu „Wystawy Jubileuszowej dzieł Juljana Fałata. Przewodnik No XVII”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie 1926, s. 5

Procesja w Kalwarii Zebrzydowskiej to temat wyjątkowy i rzadko spotykany w kontekście twórczości Juliana Fałata. Na prawie dwumetrowym płótnie artysta odmalował wielopostaciowy korowód pielgrzymów przemierzających najstarszą w Polsce kalwarię. „Polska Jerozolima” powstała z fundacji wojewody krakowskiego, Mikołaja Zebrzydowskiego w 1600 roku. Na zboczach góry Żarumiejscowiono Dróżki Pana Jezusa, Dróżki Matki Bożej oraz 42 kaplice i kościoły. Było to miejsce cieszące się dużą popularnością wśród pątników odbywających peregrynacje z terenów całej Polski, jak również państw sąsiednich – Węgier, Niemiec, czy Moraw (A. Król, „Julian Fałat”, Stalowa Wola [2010], s. 21). Obraz nie jest datowany, lecz jego powstanie można wiązać z okresem, gdy artysta pełnił stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie (1895–1905). Wówczas zgodnie z programem nauczania i statutem uczelnianym organizowano studyjne plenery malarskie. Fałat wyjeżdżał ze swoimi studentami w malownicze okolice Krakowa. W kręgu jego zainteresowań znalazła się również położona nieopodal Wadowic Kalwaria Zebrzydowska (T. Dudek Bujarek, „Fałatówka. Wielowątkowa opowieść”, Bielsko-Biała 2019, s. 109). W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się obraz Juliana Fałata o podobnym temacie i równie imponującym formacie, będący niejako „wycinkiem” procesji ze zbliżeniem na jedną z kaplic i przemawiającego z ambony zakonnika („Kazanie na odpuście w Kalwarii”, 1906 r.). Analogiczna do wspomnianego dzieła praca, ujęta w szerszym kadrze została namalowana w Bystrej w 1915 r. (reprod. w: „Tęcza” 1928, z. 15, dodatek „Świat wczoraj, dzisiaj, jutro”). Z wielofiguralną kompozycją przedstawiającą procesję w Boże Ciało w Toruniu artysta zmierzył się również w 1920 r. wykorzystując technikę akwarelową (zbiory MNW). Motywy religijne w twórczości Fałata przewijały się przez całą jego drogę artystyczną – warto wymienić chociażby takie realizacje, jak „Modlący się starzec” (1881 r.), „Przed cerkwią” (1899 r.), czy też przedstawienia obiektów sakralnych drewnianych kościółków wiejskich w Osieku (1906 r.) i Mikuszowicach (1913 r.). Oferowany obraz jest wyjątkowym obiektem o walorach muzealnych i kolekcjonerskich, jest unikatowym malowidłem na rynku aukcyjnym.

Julian Fałat Czołowy reprezentant malarstwa pejzażowego i rodzajowego okresu Młodej Polski. W latach 1869–71 studiował w krakowskiej SSP, a następnie w akademii monachijskiej w pracowni A. Strähubera i G. Raaba. Odbył podróże artystyczne po Europie, a w 1885 r. wybrał się w podróż dookoła świata, odwiedzając miejsca takie jak: Marsylia, Cejlon, Singapur, Hong-Kong, Jokohama, San Francisco. Zaproszony w następnym roku przez cesarza Wilhelma II, poznanego podczas polowania u Radziwiłłów w Nieświeżu, do Berlina, spędził tam 10 lat malując sceny myśliwskie dla cesarza i dworu. W 1895 r. objął stanowisko dyrektora krakowskiej SSP i dokonał w niej gruntownej reformy programu nauczania. Od 1905 r. pełnił funkcję rektora uczelni. W latach 1919–21 mieszkał w Toruniu, gdzie założył Konfraternię Artystów. Swoje prace pokazywał regularnie od 1874 r. w krakowskim TPSP, gdzie w 1925 r. odbyła się retrospektywna prezentacja jego twórczości. Wystawiał w warszawskich salonach Krywulta i Garlińskiego. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Lwowie i za granicą, m.in. w Paryżu, Chicago, wielokrotnie w Berlinie, Monachium, Wiedniu, Wenecji i Rzymie. Był odznaczany złotymi medalami na międzynarodowych ekspozycjach w Berlinie, Monachium i Dreźnie oraz Wstęgą Komandorii Orderu Polonia Restituta. Malował pejzaże z Litwy, Polesia, podgórza Beskidu Śląskiego, widoki starego Krakowa. Największą popularność przyniosły mu pejzaże zimowe, szczególnie te przedstawiające zakola rzeczne. Wirtuozeria, wrażliwość na kolor, umiejętność oddania najsubtelniejszych odmian barwy i światła pozwalają zaliczyć go do najwybitniejszych artystów polskich.
Czytaj więcej
Estymacja:
1 300 000 - 1 400 000 zł
Cena wywoławcza:
980 000 zł
Zapytaj o obiekt
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się