Aukcja Dzieł Sztuki / 19 sierpnia 2023

14. Julian Fałat | Pejzaż z myśliwym, 1919 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPejzaż z myśliwym, 1919 r.
powrót
14
Julian Fałat | Pejzaż z myśliwym, 1919 r.Julian Fałat | Pejzaż z myśliwym, 1919 r.

Julian Fałat (1853 Tuligłowy - 1929 Bystra)

Pejzaż z myśliwym, 1919 r.

akwarela, papier, 67,5 × 146 cm w świetle oprawy
sygn., opis. i dat. p. d.: „j.Fałat/Bystra 1919”

„Lista motywów plenerowych, po jakie sięgał jest dość duża. Jest ona efektem nie tylko ciekawości świata i wrażliwości na jego walory, zamiłowania Juliana Fałata do podróżowania w „towarzystwie” pędzla, kasety z farbami i jakiegoś malarskiego podłoża, ale także wyrazem wytrwałego dążenia do utrwalania potęgi i zmienności form krajobrazowych oraz nastrojów natury”. I. Purzycka, „Julian Fałat. Życiorys pędzlem zapisany”, Bielsko-Biała 2017, s. 153

W twórczości Juliana Fałata dominują dwa nurty – są to pejzaże oraz sceny o tematyce myśliwskiej. Prezentowana na aukcji praca łączy właśnie oba te aspekty, dzięki którym artysta zyskał sławę oraz uznanie. Oto w rozlegle ukazanym pejzażu widzimy niedużych rozmiarów postać myśliwego z psem, wybierającego się na samotną wędrówkę w kierunku zboczy, górujących nad całością sceny. Kompozycja zachwyca wspaniale dobranymi jasnymi kolorami, którymi Fałat ukazał budzącą się przyrodę po wiosennych roztopach. Praca została wykonana w technice akwareli, w której Fałat był prawdziwym mistrzem. „Od dawna już stało się komunałem, że Fałat jest najlepszym akwarelistą polskim i jednym z najlepszych akwarelistów współczesnych. Fałat malował wprawdzie równie świetnie farbą olejną i pastelem: ale malując akwarelą był najbardziej sobą, w niej wypowiadał się najpełniej […] Z akwareli impresjonistycznej, stylizowanej z lekka na modłę japońską, Fałat uczynił posłuszne sobie narzędzie, przy którego pomoc chwytał i utrwalał wszystko, co narzucało się jego wrażliwej na kolory i kształty organizacji psychicznej.” (M. Wallis, „Julian Fałat”, w: „Wiadomości Literackie”, 1929, nr 30, s. 3.)
Sceny myśliwskie stały się jednym z najważniejszych tematów w twórczości Juliana Fałata. Indywidualnie zinterpretowane budziły zachwyt publiczności i krytyków. (...) Obrazy Fałata cieszyły się tak wielką popularnością zapewne dlatego, iż myślistwo i łowiectwo było ważnym elementem polskiej kultury szlacheckiej. Myśliwskimi kompozycjami artysty zafascynowany był również Henryk Sienkiewicz, piewca sarmatyzmu. Fałata nie interesował typ polowań par force, tak popularny w polskim malarstwie XIX wieku, lecz raczej indywidualne reakcje ludzi i towarzyszące im napięcie. Wśród bogatego zespołu prac można wyróżnić kilka grup tematycznych, które wielokrotnie przedstawiał: wyjazd na polowanie, nagonkę, odpoczynek myśliwych i powrót z polowania. Pierwsze kompozycje powstały w 1886 roku podczas pobytu w Nieświeżu, na słynnym polowaniu urządzonym dla księcia pruskiego Wilhelma. A. Król, Julian Fałat, Stalowa Wola 2010, s. 54–55 [kat. wyst.]

Julian Fałat

Ikoniczny artysta Młodej Polski, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli szkoły monachijskiej, reformator szkolnictwa artystycznego, niezrównany pejzażysta i mistrz akwareli. W latach 1869–71 studiował w krakowskiej SSP, a następnie w akademii monachijskiej w pracowni A. Strähubera i G. Raaba. Na zaproszenie cesarza Wilhelma II, poznanego podczas polowania u Radziwiłłów, spędził 10 lat w Berlinie, malując sceny myśliwskie dla cesarza i dworu. W 1895 objął stanowisko dyrektora krakowskiej SSP i dokonał w niej gruntownej reformy programu nauczania. Od 1905 r. pełnił funkcję rektora uczelni. W latach 1919–21 mieszkał w Toruniu, gdzie założył Konfraternię Artystów. Swe prace prezentował regularnie od 1874 r. – w krakowskim TPSP, gdzie w 1925 r. odbyła się retrospektywna wystawa twórczości Fałata, a także w warszawskich salonach Krywulta i Garlińskiego. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Lwowie i za granicą, m.in. w Paryżu, Chicago, wielokrotnie w Berlinie, Monachium, Wiedniu, Wenecji i Rzymie. Był odznaczany złotymi medalami na międzynarodowych ekspozycjach w Berlinie, Monachium i Dreźnie oraz Wstęgą Komandorii Orderu Polonia Restituta. Malował pejzaże z Litwy, Polesia, podgórza Beskidu Śląskiego, widoki starego Krakowa.

Czytaj więcej
Cena wylicytowana
99 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się