ołówek, papier, 16 × 10,4 cm
u góry napis: Karol Zyndram Maszkowski, Paryż.
Do rysunku dołączone potwierdzenie autentyczności prawnuczki artysty.
Karol „Zyndram” Maszkowski (1868–1938) – malarz i pedagog, edukację artystyczną pobierał w latach 1887–1892 w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem profesorów Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Na uczelni utrzymywał serdeczne relacje ze Stanisławem Wyspiańskim i Józefem Mehofferem. Podczas pobytu w Paryżu (1894–1896) artysta dzielił z Mehofferem pracownię. W obszarze działań twórczych Maszkowskiego były przede wszystkim polichromie i witraż. Do jego realizacji należą m. in. witraże z kaplicy Czartoryskich na Wawelu. Karol Maszkowski wpisał się niejako w historię miłosną Mehoffera – artysta za sprawą przyjaciela poznał swoją przyszłą żonę Jadwigę z d. Radzim- Janakowska Mehofferową. Do zapoznania doszło podczas spaceru sióstr Janakowskich na Avenue de Bois pewnego słonecznego czerwcowego popołudnia roku 1894, podczas którego rozpoznały wśród przechodniów dobrze im znanego Maszkowskiego i towarzyszącą mu wówczas jeszcze zagadkową postać Mehoffera. Józef Mehoffer kilkakrotnie portretował Maszkowskiego, w tym również, traktując go jako modela, w szkicach kompozycyjnych do swoich obrazów. Oprócz oferowanego w katalogu portretu, znana jest jeszcze realizacja wykonana ołówkiem w Paryżu w 1896 roku. Podobizna Maszkowskiego widnieje także na portretach autorstwa Romana Kramsztyka z 1917 r. (kredka, sangwina) i 1920 r. (tempera).
Józef Mehoffer Malarz, grafik, scenograf teatralny, projektant witraży, mebli, wnętrz i plakatów. Jeden z najwybitniejszych reprezentantów Młodej Polski. W latach 1887–94 uczył się malarstwa w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (późniejszej Akademii) u J. Matejki i W. Łuszczkiewicza, a następnie w paryskich Ecolé des Beaux-Arts i Académie Colarossi. Nad Sekwaną zacieśnił przyjaźń ze Stanisławem Wyspiańskim, z którym pracował w jednej pracowni, i tam też poznał swoją przyszłą żonę, również malarkę, Jadwigę Janakowską. Około 1890 roku, wraz ze Stanisławem Wyspiańskim, podjął się stworzenia polichromii do prezbiterium kościoła Mariackiego. Ta realizacja wpłynęła na jego zainteresowanie plastyką monumentalną. W 1895 r. odniósł swój największy sukces – zdobył I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii. To było dzieło życia Józefa Mehoffera, i co ciekawe, realizacja ta powstawała przez 40 lat. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. do katedry na Wawelu, Włocławka, Przemyśla. Od 1900 roku pełnił funkcję docenta malarstwa w ASP w Krakowie, a w 1905 r. został mianowany profesorem zwyczajnym. W późniejszych latach był rektorem tej uczelni. Oprócz działalności pedagogicznej udzielał się społecznie – założył Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka”, jak również zasiadał we władzach licznych towarzystw artystycznych i historycznych. Mehoffer był jednym z najpopularniejszych i najbardziej konsekwentnych reprezentantów sztuki secesyjnej. Tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne czy kompozycje rodzajowe, które w latach 1895–1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych.
Czytaj więcej