akwarela, ołówek, papier, 17,5 × 11,5 cm
sygn. u dołu: Jbrandt
na odwrocie u dołu ołówkiem:J Brandt autentyk, poniżej fragment faksymile Józef Brandt, na odwrocie nalepka depozytowa z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu z opisem pracy
Pochodzenie:
Kolekcja rodzinna, ze spuścizny po Marii Pruszakównie – pasierbicy Józefa Brandta
Obraz posiada ekspertyzę Zofii Katarzyny Posiadały Wieloletni depozyt w Muzeum Okręgowym
w Radomiu.
Wystawiany:
– „Brandt, Chełmoński, Gierymski... W Monachium, w Paryżu, w Orońsku”, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 14 grudnia 2012 – 10 lutego 2013
Reprodukowany:
– „Brandt, Chełmoński, Gierymski...W Monachium, w Paryżu, w Orońsku”, katalog wystawy pod. red. Anny Król, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 14 grudnia 2012 – 10 lutego 2013, s. 19
Józef Brandt Podjęte w roku 1858 w paryskiej École des Ponts et Chaussées studia inżynierskie porzucił, by zająć się malarstwem. Uczył się w pracowni L. Cognieta, a także korzystał z porad H. Rodakowskiego i J. Kossaka. W 1860 r. powrócił do kraju, by w roku następnym zadebiutować w warszawskim TZSP. W 1862 r. podjął studia w akademii Monachium w pracowniach A. Strähubera i K. Piloty’ego. W 1863 r. uczęszczał do atelier wybitnego batalisty F. Adama. Wcześnie zaczął odnosić sukcesy jako malarz. W 1867 z dużym powodzeniem zaprezentował obraz „Chodkiewicz pod Chocimem” na Wystawie Powszechnej w Paryżu. Osiedlił się w Monachium, pozostając przywódcą tamtejszej polskiej kolonii artystycznej. Począwszy od późnych lat 70-tych letnie miesiące spędzał w majątku rodzinnym żony w Orońsku koło Radomia. Twórczość artysty poświęcona jest przede wszystkim tematyce batalistycznej. Niezwykle ważne miejsce zajmuje w niej postać konia. Brandt szczegółowo oddawał stroje, broń, wszelkie historyczne rekwizyty, które z upodobaniem gromadził przez lata, tworząc wspaniałą kolekcję. Odchodził stopniowo od akademickiej konwencji w kierunku swobodnej kompozycji. Twórczość swoją prezentował zwłaszcza za granicą, jednak brał tez udział w wystawach w Polsce – w warszawskim TZSP oraz w TPSP w Krakowie. Uhonorowany wieloma medalami i odznaczeniami, m.in. Orderem Franciszka Józefa w Wiedniu w roku 1873, Krzyżem Kawalerskim Orderu św. Michała w 1881 r., Orderem Zasługi Korony Bawarskiej w 1892 r. W 1875 r. powołany na członka Berlińskiej Akademii Sztuki, w 1900 wybrany honorowym członkiem Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Prace artysty znajdują się w niemal wszystkich większych kolekcjach muzealnych w Polsce, jak również w wielu kolekcjach na świecie.
Czytaj więcej