olej, tektura, 32,5 × 36,5 cm
sygn. i dat. p. d.: „J Malczewski 1903”
Ten kameralny, nietypowo zakomponowany obraz, przedstawiający wnętrze pracowni malarskiej z rozpoczętymi obrazami, jest portretem malarza przy pracy. Kilka przedstawionych tu szkiców koni i wyraźne podobieństwo tęższego ze sportretowanych tu mężczyzn do Wojciecha Kossaka, szczególnie za sprawą charakterystycznego dla niego wąsa pozwala przypuszczać, że może to być studio i portret właśnie tego artysty. Ich sztuka była różna, ale jej twórcy przyjaźnili się. Razem studiowali w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. „Równocześnie ze mną wstąpili do szkoły krakowskiej Jacek Malczewski i Kazimierz Pochwalski. Uprzywilejowani przez los, bośmy wszyscy trzej mieli domy rodzicielskie, poznaliśmy pierwszy raz polską «bohème». Oczom naszym nie chcieliśmy wierzyć, patrząc na tę nędzę większości kolegów, nic nie wpływającą na ich fantazję i humor” (W. Kossak, „Wspomnienia”, Warszawa 1971, s. 59).
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. w pracowniach W. Łuszczkiewicza i J. Matejki oraz w paryskiej École des Beaux-Arts u E. Lehmanna. Był jednym z założycieli stowarzyszenia „Sztuka”. Od 1902 roku należał do Stowarzyszenia Artystów Polskich, był też członkiem wiedeńskiej Secesji. W latach 1897-1900 oraz 1910-1921 piastował stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wczesny okres twórczości artysty, nawiązujący do tradycji realizmu, zdominowany był przez tematy inspirowane polską poezją romantyczną i baśnią ludową oraz odwołujące się do martyrologii Sybiru. W późniejszym czasie zwrócił się ku symbolizmowi, tworząc własną, oryginalną emblematykę. Wykonał też liczne portrety, często połączone z elementami symbolicznymi i alegorycznymi.