Aukcja Dzieł Sztuki / 20 sierpnia 2022

15. Aleksander Władysław Malecki | Krajobraz z sylwetą kościoła (Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium), 1869 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiKrajobraz z sylwetą kościoła (Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium), 1869 r.
powrót
15
Aleksander Władysław Malecki | Krajobraz z sylwetą kościoła (Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium), 1869 r.Aleksander Władysław Malecki | Krajobraz z sylwetą kościoła (Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium), 1869 r.

Aleksander Władysław Malecki (1836 Masłów -1900 Szydłowiec)

Krajobraz z sylwetą kościoła (Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium), 1869 r.

(Krajobraz górski, Krajobraz z okolic Monachium)

olej, płótno; 65,5 x 87 cm;
sygn., opis. i dat. p. d.: W. Malecki. Monachium 1869 r.
Na odwrocie stempel niemieckiego (monachijskiego?) składu materiałów malarskich

Do obrazu dołączona jest ekspertyza Adama Konopackiego z 2015 r.

Opisywany i reprodukowany:
– „Kurier Warszawski” 1869, nr 259, s.2
– „Kurier Warszawski” 1869, nr 262, s.2
– „Kłosy” 1870, I półr., nr 256, s. 317 – reprodukcja z wystawy TZSP

Opisywany i reprodukowany w „Kurierze” i w „Kłosach” najprawdopodobniej na podstawie identyfikacji z tytułu i ilustracji z obrazem.

„Krajobraz z okolic Monachium, p. Maleckiego, obok głębokich i sumiennych studiów z natury, widnieje prawdziwym talentem. Okolica szczęśliwie obrana i pięknie przeniesiona na płótno.”
„Kurier Warszawski” 1869, nr 259, s. 2

„W roku 1869 kończy się pierwszy okres monachijski Władysława Maleckiego, trudno jednak ustalić, kiedy przybywa on do kraju, rozpoczynając drugi okres polski, krótki, bo trwający ledwie ponad rok. Wyznacznikami mogą tu być dwa obrazy olejne, które powstały w tym właśnie roku. Są nimi: „Krajobraz górski”, kat. 3, (znany też jako „Krajobraz z sylwetą kościoła” – pierwotny tytuł „Krajobraz z okolic Monachium”) oraz „Krajobraz z okolic Buska”. Ponieważ ten ostatni wystawiany był w lipcu na wystawie w Monachium, można przyjąć, że Malecki już w drugim kwartale 1869 roku znalazł się w Polsce, a zatem „Krajobraz górski” namalował jeszcze przed przyjazdem do kraju. (…) Refleksyjna zaduma emanująca z pejzażu, tchnącego jeszcze romantyczną nutą, pogłębiona została ciężkimi, szarymi przedburzowymi chmurami, spowijającymi rozmazany zarys gór i odcinającą się na tym tle sylwetą kościoła. Nieco wyraźniej ukazane zostały namalowane w tonacji brązów i zieleni pierwszoplanowe drzewa i podmokła ziemia, w prawej części obrazu widoczny jest wąwóz rzeki okalającej porośnięte wzniesienie z kościołem. Obraz ten osadzony jest silnie w nurcie monachijskiego malarstwa pejzażowego, reprezentowanego przez Eduard Schleicha i Adolfa Heinricha Liera.” A.Oborny „Poeta pejzażu”, [w:] Władysław Aleksander Malecki 1836–1900, Kielce 1999, s. 28.

„Dzieło to jest nieznaną dotąd w literaturze wersją niemal identycznej pracy znajdującej się obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie (w zbiorach od 1928 roku), znacznie mniejszej pod względem wymiarów i różniącej się nieznacznie szczegółami i kolorystyką (por. poniżej). Malecki często powracał do tych samych tematów i tworzył różne wersje tego samego dzieła. Trudno powiedzieć, który obraz został namalowany jako pierwszy, oba noszą tę samą datę roczną, więc z całą pewnością powstały w bardzo bliskich odstępach czasowych. Warszawska wersja pomimo tego, iż jest znacznie mniejsza, a co za tym idzie oszczędniejsza w szczegóły nie powinna być raczej uważana za szkic do większej kompozycji, jest to obraz przez artystę skończony i sygnowany. (…)

Wiadomo, że „Krajobraz górski” (pod tytułem „Krajobraz z okolic Monachium”) był wystawiany na Wystawie Obrazów w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim i reprodukowany pod postacią ryciny w tygodniku „Kłosy” w 1870 roku (nr 256, s.317 zob. ilustr.). Porównując rycinę z obiema wersjami obrazu — tą z Muzeum Narodowego w Warszawie i omawianą – trudno jednoznacznie określić, na podstawie, której wersji została ona stworzona, a co za tym idzie, która z prac była prezentowana na wystawie. Sposób ukazania szczególnie kościółka, proporcje jego wieży i kopułka, na rycinie mogłyby wskazywać, że pierwowzorem byt jednak omawiany, nieznany dotąd obraz, a nie jak sądzono jego mniejsza, warszawska wersja.”
Fragmenty ekspertyzy Adama Konopackiego z 2015 r.

Aleksander Władysław Malecki
Jeden z najwybitniejszych polskich pejzażystów drugiej połowy XIX w. W latach 1852–1856 studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Christiana Breslauera. Po ukończeniu studiów otrzymał zatrudnienie w dekoratorni teatrów rządowych. Zadebiutował na pierwszej wystawie nowo powstałego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w 1861 roku. Po otrzymaniu stypendium rządowego pięć lat później wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie uczył się w prywatnej pracowni słynnego pejzażysty Eduarda Schleicha st., nazywanego „ojcem Stimmungu”. W Monachium nawiązał bliższe kontakty z tamtejszym polskim środowiskiem artystycznym, m.in. z braćmi Gierymskimi, Józefem Brandtem czy Juliuszem Kossakiem. Mniej więcej dziesięcioletni okres pobytu w Monachium należał do najbardziej pomyślnych w karierze Maleckiego. Odbywał liczne podróże po Bawarii, malował górskie pejzaże z Alp i Tyrolu. Odwiedzał też rodzinne strony. Z tego okresu pochodzą widoki przedmieść Krakowa. Co roku przysyłał do kraju obrazy na wystawy do Warszawy, Krakowa czy Lwowa. Odnosił sukcesy na wystawach europejskich, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie i w Londynie, gdzie w 1874 zdobył złoty, a w 1877 srebrny medal. W 1880 roku artysta powrócił na stałe do kraju i zamieszkał w Warszawie. Malował widoki Saskiej Kępy, Wilanowa, Mokotowa, Alei Ujazdowskich, parku Łazienkowskiego czy Solca. W owym czasie najczęściej wystawiał w warszawskim TZSP. Najbardziej charakterystyczne dla jego twórczości są pejzaże – zarówno malownicze widoki górskie jak i rozległe przestrzenie równin, jeziora w górach, rzeki w płaskim, równinnym krajobrazie, lasy, parki miejskie, widoki wsi, miasteczek, przedmieść oraz zabytkowej architektury. Uznawany był również za doskonałego rysownika, którego prace tak opisał Tadeusz Dobrowolski: „szkice pejzażowe, rysowane miękko i wrażliwie zadziwiają delikatną, wyczutą kreską, nowoczesną, a nawet prekursorską nutą”. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeów Narodowych w Warszawie, Kielcach, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się