Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret Zdzisława Czermańskiego, 1926 r.

Strona głównaOferta GaleryjnaPortret Zdzisława Czermańskiego, 1926 r.
powrót
Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret Zdzisława Czermańskiego, 1926 r.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)

Portret Zdzisława Czermańskiego, 1926 r.

pastel, szary papier, 53,5 × 41,5 cm w świetle oprawy
dat. i sygn. p. d.: „1926/Ignacy Witkiewicz” opis. l. d.: „NP/22,23” i p. d.: „T.B” w otoku

Pochodzenie:
– kolekcja prywatna, Polska
– Dom Aukcyjny Polswissart, 2017 r.
– kolekcja Zdzisława Czermańskiego, zakup od artysty

W 1926 r. Witkacy wykonał portret Zdzisława Czermańskiego (1900 – 1970), artysty, który dał się poznać przede wszystkim jako wybitny karykaturzysta. Wizerunek ów został sporządzony według ustanowionych przez jednoosobową Firmę Portretową Witkacego reguł dla portretu typu „B”. Regulamin stanowił iż był to „rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Robota bardziej kreskowa niż typu A., z pewnym podcięciem cech charakterystycznych (…) Stosunek do modela obiektywny”. Ze skrótowych zapisków naniesionych przez Witkacego możemy również wyczytać, iż w momencie wykonywania portretu nie palił od ponad dwudziestu dni.
Pociągła twarz o wyraźnie zarysowanym podbródku, wąskie, wygięte w lekkim uśmiechu usta, łagodne, acz przenikliwe spojrzenie – tak się jawi widzowi młody, wówczas dwudziestosześcioletni Czermański. Został uwieczniony w mundurze legionisty z przypiętymi do poły odznaczeniami. Walczył bowiem w czasie I wojny światowej wpierw w 1. i następnie w 3. pułku piechoty Legionów Polski. Pojmany, dwukrotnie zdołał uciec z niewoli. Służbę wojskową zakończył uzyskawszy stopień kapitana (S. Trzeciakowska, Twórczość artystów legionowych w zbiorach Muzeum Wojska w Białymstoku, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, nr 20, 2007, s. 151–152). Jest to portret niemalże oficjalny, jedynie w partii tła Witkacy pozwolił by kreska nosiła cechy bardziej nieokiełznanej i dynamicznej. Czermański urodził się w 1900 r. w Krakowie („Indeks artystów plastyków”, 2008, s. 29). Studia artystyczne realizował początkowo pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłowej (l. 1922–1924). W 1925 r. kontynuował naukę w Paryżu doskonaląc warsztat pod okiem Fernanda Légera. Jego satyryczna twórczość ukazywała się na łamach czasopism takich, jak „Szczutek”, „Wiadomości Literackie” i „Cyrulik Warszawski” („Stanisław Ignacy Witkiewicz. Listy do żony.” T. 2: 1928–1931, Warszawa 2015, s. 490). Rozgłos przyniosły mu zwłaszcza karykatury Józefa Piłsudskiego ujęte i opublikowane w tece „Marszałek Piłsudski w 13 karykaturach”, Paryż 1931. Sam marszałek wysoko cenił twórczość Czermańskiego, kazał je powiesić na ścianach w Belwederze. Jak pisała Wacława Milewska w swoim artykule: „…Czermański miał wielki dar docierania do istoty zjawisk i ujmowania ich ciemnych stron w skarykaturyzowanej formie. Posługiwał się łagodną satyrą, w której nie było napastliwości i brutalności. Prace te mogły budzić tylko śmiech, nigdy złość.” (W. Milewska, Piłsudski w sztuce. O niektórych portretach i karykaturach Józefa Piłsuskiego, „Akcent”. Literatura i sztuka. Kwartalnik”, nr 4 (150), Lublin 2017, s. 264). Zbiory Muzeum Tatrzańskiego obfitują natomiast w szereg karykatur, na których Czermański uwiecznił znane osobistości zakopiańskiego środowiska literacko-artystycznego, w tym również samego Witkacego (il. 2). Nie jest to jedyna znana karykatura słynnego w ówczesnej bohemie artysty. Druga praca satyryczna została opublikowana na łamach „Wiadomości Literackich” w 1927 r. jako ilustracja do recenzji Emila Breitera poświęconej powieści „Pożegnanie Jesieni” autorstwa Witkacego („Wiadomości Literackie” 1927, nr 30, s. 3).

Stanisław Ignacy Witkiewicz
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany również ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. Wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Czytaj więcej
Lokalizacja:
Galeria w Sopocie
ul. Boh. Monte Cassino 43
+48 58 550 16 05
szczegóły lokalizacji
Cena:
240 000 zł
Zapytaj o obiekt
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się