juta, żywica, drewno, żelazo, każdy z 6 elementów opatrzony tabliczką z sygnaturą: ANATOMY/M. ABAKANOWICZ/2009
Anatomia 17; 100 x 26 x 11 cm, postument: wys. 80 cm
Anatomia 4; 89 x 62 x 18 cm, postument: wys. 72 cm
Anatomia 16; 87 x 25 x 14 cm, postument: wys. 70 cm
Anatomia (bez numeru); 90 x 30 x 20 cm, postument: wys. 72 cm
Anatomia 2; 100 x 90 x 21 cm, postument: wys. 47 cm
Anatomia 6; 115 x 98 x 28 cm, postument: wys. 95 cm
Pochodzenie:
• Studio Magdaleny Abakanowicz
• kolekcja prywatna
Wystawiana:
• Magdalena Abakanowicz, Galerie Scheffel, Bad Homburg vor der Höhe, 06.09.2009–25.10.2009
• Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), Galeria Dworcowa, Wrocław, 22.06.2017 – 25.08.2017
„Nie lubię reguł i przepisów. Są wrogami wyobraźni”- Magdalena Abakanowicz
„Wykonywane przez nią dzieła są skończone – mają określoną wielkość, ciężar, konsystencję. Mimo to zmieniają się w zależności od przestrzeni, którą organizują. Są inne w różnych salach wystawowych, inne w pejzażu, inne pojedynczo, inne w zbiorowości. Należą do jednej rodziny, jednego gatunku biologicznego i, tak jak dzieje się to w naturze, mają właściwości mimetyczne. (…) Zmieniają się związki między nimi, treść wypowiedzi. Przy zachowaniu ogólnego sensu przekazu reszta jest relatywna. Przesłanie, które niosą, jest uniwersalne.”
Mariusz Hermansdorfer, Ślady istnienia. W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1913-2017), katalog wystawy, 22 czerwca – 25 sierpnia, Wrocław 2017
Magdalena Abakanowicz to jedna z najważniejszych artystek XX wieku, a jej prace biją rekordy popularności. Edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Plastycznym w Gdyni, w latach 50. studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych w Sopocie. Wyobraźnią i odwagą znacznie wykraczała jednak poza tradycyjne ramy i zasady narzucane na uczelniach artystycznych. Wypracowała własny, nowatorski styl i techniki wyrazu, oparte na niespotykanych dotąd w rzeźbie materiałach. Jej światowa kariera rozpoczęła się w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, gdzie po raz pierwszy miała okazję zaprezentować publiczności międzynarodowej swoje płótna, nazwane później „abakanami”. W centrum zainteresowań twórczych Abakanowicz było ciało ludzkie, a w szerszym ujęciu kondycja i miejsce człowieka w świecie, anonimowość i zagubienie jednostki w tłumie. W słynnych cyklach z lat 70-tych: „Alteracje”, „Głowy”, „Plecy” czy „Postaci siedzące” ukazała niepełne, rozczłonkowane, wydrążone postaci ludzkie – „pozostałości” po człowieku. Rozważania na temat człowieka, zarówno w aspekcie społecznym, jak i biologicznym, były głównym tematem całej jej twórczości. Chociaż na przestrzeni lat sięgała po różne materiały – brąz, metal czy drewno, jej znakiem rozpoznawczym pozostało workowe płótno, któremu nadała całkowicie nowy, przestrzenny wymiar. Prace Abakanowicz, w szczególności realizacje plenerowe, znajdują się w muzeach i galeriach na całym świecie, min. w USA, Izraelu, Francji czy Japonii.