tempera, pastel, tusz, papier, 29 x 20 cm
sygn. p. d.: Jarema/a Pagaul (?)
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Studiował u Jacka Malczewskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a także u Józefa Pankiewicza w Paryżu. Po powrocie do Krakowa w 1931 r. rozpoczął współpracę z „Głosem Plastyków”, współtworzył też eksperymentalny teatr Cricot. Jest autorem dekoracyjnych plafonów z lat 1934–1937 w katedrze wawelskiej. W trakcie działań wojennych trafił do Włoch i zamieszkał w Rzymie, a następnie w Nicei, gdzie wraz z żoną, malarką Marią Sperling, założył pracownię tkacką. Swoje dywany i makaty o geometrycznych wzorach wystawiał m.in. na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie. Malarską drogę rozpoczął od tematyki pejzażowej, portretowej i martwych natur. Utrwalał je w duchu koloryzmu, tworząc ciekawe efekty fakturalne i wysmakowane harmonie barwne, oparte na kontraście ciepłych i zimnych tonów. Natomiast w połowie XX w. zainteresował się motywami abstrakcyjnymi, skupiając się na ekspresji przekazu, przy użyciu zgeometryzowanej formy i nasyconej kolorystyki.