olej, płótno naklejone na płytę, 52 x 100 cm, sygn. l.d.: Z.Rozwadowski
Obraz namalowany u schyłku XIX stulecia, utrzymany w palecie akademickich brązów, charakterystycznych dla wczesnego okrasu twórczości artysty. Przedstawia księcia Józefa Poniatowskiego na czele swojego sztabu.
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Zygmunt Rozwadowski Wybitny malarz scen batalistycznych i rodzajowych. W latach 1883–1891 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Jana Matejki, następnie zaś, w latach 1892-1893, w Monachium w prywatnej szkole Antona Ažbego. Po studiach wrócił do Lwowa, gdzie objął posadę profesora w tamtejszej Szkole Przemysłowej. Po II wojnie światowej osiadł w Zakopanem. Rozwadowski kontynuował tradycję polskiego malarstwa historyczno-batalistycznego, podejmując tematy związane z okresem wojen napoleońskich, Księstwa Warszawskiego, Królestwa Kongresowego oraz powstania listopadowego. Obecna była również w jego twórczości tematyka legionowa. Jest, obok Wojciecha Kossaka i Jana Styki, współtwórcą
panoram: Racławickiej, Siedmiogrodzkiej, Golgoty i Bitwy pod piramidami. Z zamiłowaniem malował konie, nie tylko w scenach walk, ale także w przedstawieniach polowań, jarmarków, życia dworu i w portretach konnych. Jednym z ulubionych motywów jego prac był powóz zaprzężony w czwórkę koni. Artysta wracał do niego wielokrotnie w różnych okresach twórczości. Jego czwórki znajdują się w zbiorach muzealnych oraz są przedmiotem handlu aukcyjnego. Do najbardziej znanych należą „Czwórka Bałagulska” (1904) ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu, „Czterokonny zaprzęg w jesiennym pejzażu” (1922) z Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy oraz „Czwórka koni” (1923) z Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Prezentowana na aukcji czwórka z 1922 roku jest znakomitym przykładem tego typu przedstawień.
Czytaj więcej