Aukcja Dzieł Sztuki / 11 maja 2024

22. Włodzimierz Tetmajer | Przed Tetmajerówką

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPrzed Tetmajerówką
powrót
22
Włodzimierz Tetmajer | Przed TetmajerówkąWłodzimierz Tetmajer | Przed Tetmajerówką

Włodzimierz Tetmajer (1862 Harklowa - 1923 Kraków)

Przed Tetmajerówką

olej, płótno dublowane 115,5 × 81 cm
sygn. p. d.: „W.T.”

Na poprzecznej listwie krosien malarskich kartka (pieczęć, atrament): Obraz Włodzimierza Tetmajera/sprzedany w dniu 19/10 1935 przez/Michała Dylskiego |MICHAŁ DYLSKI/Zaprz. rzeczozn. Sądowy |Lwów, Wałowa 21 Tel. 30–54 |Dylski Na odwrocie, p.d. czarnym olejem: OBRAZ KONSERWOWAŁ/ ART. MALARZ CZAJKOWSKI |LEONARD W 1972 R.
Na prezentowanym obrazie widzimy słynną Tetmajerówkę, w której Włodzimierz Tetmajer mieszkał wraz ze swoją rodziną. W 1890 r. Włodzimierz ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką chłopa z Bronowic, czym wywołał burzliwy skandal w Krakowie i wyprzedził dokładnie o 10 lat kolejny słynny ślub Lucjana Rydla z Jadwigą (siostrą żony Anny). Ślub Rydla który był właśnie w domu Tetmajerów, został przedstawiony w dramacie „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego a sam Tetmajer został w nim uwieczniony jako Gospodarz.
Natomiast samo „Małżeństwo Tetmajera było „czymś samorzutnym, śmiałym urodziło się z serca i z oczu”. Ślub szesnastoletniej panny i młodego artysty odbył się 11 sierpnia 1890 roku. Chcąc ukryć przed ojcem i macochą ten fakt, bojąc się ich sprzeciwu, Włodzimierz poczekał, aż wyjadą na lato do Zakopanego. W uroczystości uczestniczyli najbliżsi przyjaciele malarza i cała wieś Bronowice. Ten szlachecko-chłopski ślub wywołał wielką sensację. „Wszyscy, cały Kraków odwrócił się ode mnie – pisał Tetmajer do przyjaciela. – Mniejsza by o to było, nie dbam o tę całą gromadę marnych filistrów, ale co gorzej, szkodzą mi na każdym kroku. Nie rozumiem, dlaczego fakt ten, dlatego że nie jest zupełnie przeciętny, że zrobiłem coś takiego, czego nie zrobi zwykły filister, wywołuje taką zacięta do mnie nienawiść całego starożytnego grodu.” (M. Czapska-Michalik, Włodzimierz Tetmajer, Edipresse 2007, s.57). Tetmajerowie mieli 6 córek i 2 synów. Sam dom po prostu tętnił życiem:
„Boże mój! Ty jeden zliczyć możesz, ile się w tych ścianach wylało humoru z głów, a wina z flaszek! Aleśmy na ten dom uczynili najazdów w południe, wieczór, noc. Ile tu pękło facecji, ile strzeliło wiwatów na przybycie zacnych gości. (...) Szumiało tam animuszem, złościł się temperament młodości, przewijał się, jak nigdzie już może indziej, nie podrabiany, rdzenny ton słowiańskiego obyczaju, a Tetmajerowska wszędzie i zawsze, w każdej okazji, nić kulturalnego poziomu. Nawet w hulaszczej pijatyce (A. Grzymała-
-Siedlecki). Po śmierci męża w domu pozostała Anna Tetmajerowa, w końcu Tetmajerówka przypadła córce Klementynie” (Czapska-Michalik, Włodzimierz Tetmajer, Edipresse 2007, s.61)

Włodzimierz Tetmajer
Malarz i grafik, czołowy przedstawiciel Młodej Polski. Od roku 1875 uczęszczał z prze rwami na zajęcia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, a w wieku 20 lat podjął naukę w akademii wiedeńskiej pod kierunkiem Christiana Griepenkerla. W tym samym czasie rozpoczął studia artystyczne na uczelni krakowskiej u Floriana Cynka, Leopolda Löfflera i Władysława Łuszczkiewicza oraz filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po ich zakończeniu, w 1886 roku wyjechał na naukę do Monachium, gdzie kontynuował edukację do roku 1989 u Aleksandra (Sandro) Wagnera. Prawdopodobnie tam spotkał Aleksandra Gierymskiego, pod którego artystycznym wpływem pozostał do końca życia. Razem udali się w podróż do Tyrolu i północnej Italii. Przez kilka miesięcy studiował także w Académie Colarossi w Paryżu. Lata 1889 -1895 to ponownie studia w Krakowie, w katedrze kompozycji pod kierunkiem Jana Matejki. W tym czasie artysta podjął studia plenerowe zaczął malować w plenerze, odkrył wówczas wieś podkrakowską Bronowice Małe. Poznał tam przyszłą żonę, chłopkę Annę Mikołajczykównę, z którą wziął ślub w roku 1890. Od tego czasu tematyką jego dzieł stały się niemal wyłącznie motywy bronowickie. Dojrzała faza jego twórczości, silnie zwrócona ku rodzimemu folklorowi, wpisywała się w nurt tzw. „chłopomanii”, cha rakterystyczny dla okresu Młodej Polski.
Tetmajer z niezrównaną pasją malował obrzędy i epizody z codziennego życia podkra kowskich chłopów, upatrując w nich jedynych nosicieli tradycyjnych wartości moralnych i pierwiastków polskości. Malował przedstawienia zalotów, radosnych spotkań i codziennej pracy chłopów. Jego obrazy emanują atmosferą ciepła, oddają duchowy spokój, pogodne usposobienie i witalność chłopów. Z niezwykłą zręcznością komponował wielofiguralne sceny, którym nadawał swoistą dramaturgię. Artysta wypracował własny, oryginalny styl, w którym dostrzec można echa postimpresjonizmu. Formy traktował sylwetowo, posługując się plamą barwną o miękkim modelunku, tworzył syntetyczne, śmiało kadrowane przedstawienia, często z dominantą kolorystyczną. Oprócz scen rodzajowych najchętniej malował pełen słońca krajobraz Bronowic, wiejskie chałupy i dworki, często zbliżając kadr do nagrzanych w pełni lata łanów zbóż, dynamicznym ruchem pędzla oddając ich ociężałość i rozkołysanie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
140 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się