Aukcja Dzieł Sztuki / 25 listopada 2023

3. Józef Brandt | Fragment z obrazu z „Jarmark w Bałcie”

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiFragment z obrazu z „Jarmark w Bałcie”
powrót
3
Józef Brandt | Fragment z obrazu Józef Brandt | Fragment z obrazu

Józef Brandt (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

Fragment z obrazu z „Jarmark w Bałcie”

olej, płótno, 49 × 60,5 cm
p. d.: „JB” (monogram)

na odwrocie naklejka z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (częściowo uszkodzona): Autor: Jozef Brandt, Tytuł: Fragment obrazu „Jarmark w Bałcie” Rodzaj dzieła: ol. na płótnie oraz pieczątka: Malerleinwand Fabrik/von A. Schutzman/ in Munchen.

Pochodzenie:
– kolekcja A. Szperowej (przynajmniej do 1926 r.)
– kolekcja prywatna, Polska

Wystawiany:
– „Wystawa zbiorowa dzieł Józefa Brandta”, Warszawa TZSP, 1926 r.

Opisany:
– „Wystawa zbiorowa dzieł Józefa Brandta”, Warszawa TZSP, 1926, poz. kat. 78, s. 19.

Do obrazu dołączona kopia opinii st. Kustosz Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Zofii Katarzyny Posiadały z 2002 roku

Prezentowana na aukcji praca Józefa Brandta Fragment obrazu „Jarmark w Bałcie” to najprawdopodobniej studium do dzieła „Jarmark na konie w Bałcie” z 1880 roku. Pierwsze wzmianki o tym monumentalnym dziele pojawiły się w 1876 roku, obraz jeszcze w czasie jego powstania widział Józef Ignacy Kraszewski w pracowni artysty. Po zaprezentowaniu dzieła szerszej już publiczności na Brandta spłynął potok samych pozytywnych recenzji i zachwytów wśród publiczności.
W kompozycji tej Brandt ukazał scenę rozgrywającą się na jarmarku na konie w ukraińskiej miejscowości Bałta nad rzeką Kodymą. Było to pokłosie podróży artysty po kresach w 1874 roku. Do tematów jarmarków artysta powracał niejednokrotnie tworząc niesamowite w swym wyrazie sceny, zachwycające w oddaniu najmniejszych nawet szczegółów – „Brandt, choć królewiak, urodzony w lubelskiej ziemi, Ukrainę od dziecka znał i później często wraz z Kossakiem czynili w tamte strony wyprawy na studja malarskie do Bałty na jarmarki końskie i w stepy. Brandt nasiąkł Ukrainą i stepem, pojął cala malowniczość tamtych stron i ludzi, widywał jeszcze po dworach pańskich kozaków w barwach, jako ślad dawnych kozaków regestrowych, a wszystkie te wrażenia bezpośrednie, przetopione w wyobraźni łącznie z podaniami i pamiętnikarską literaturą 17-go wieku, wprowadził do sztuki, jako motyw swoich obrazów. Powstał pod pędzlem artysty cały szereg obrazów o tematach kozackich.” (Stefan Popowski w: „Wystawa zbiorowa dzieł Józefa Brandta”, katalog wystawy, Warszawa 1926, s. 12)
Artysta malując niebywale rozbudowane sceny często przygotowywał wiele studiów, zarówno olejnych jak i rysunków, czego przykładem jest prezentowana w katalogu praca. Na tle szarej ściany widać niby przypadkowo rozłożone przedmioty. Jest niedbale zwinięty wzorzysty dywan, skórzana juka, rząd koński z siodłem, szkicowo ujęte naczynia. Powyżej, na drążku wisi bordowy płaszcz, z haftowanymi paskami, obok widać wiszący pręt i pistolet skałkowy. Z prawej strony widać szkicowo ujętą postać prowadzącego konia mężczyznę. Można przypuszczać, że „modelami” w prezentowanej pracy były historyczne rekwizyty zgromadzone przez Brandta.
Monachijskie atelier Brandta znajdujące się na rogu ulic Schwanthaler i Goethestraße, składało się z czterech pokoi. Każda z osobna przestrzeni wypełniona było bogatym zbiorem broni, uzbrojenia, strojów, uprzęży, mebli, instrumentów muzycznych, dokumentów, fotografii. Mnogość tych rekwizytów wprawiała w zachwyt każdego kto odwiedzał tę pracownię, sprawiając, ze miejsce to jawiło się jako swoiste muzeum. Zachowane fotografie ukazują całe zbiory historycznych obiektów, piętrzących się pod ścianami czy wyłaniających się spod girland wzorzystych tkanin. Na sztalugach widoczne są już skończone obrazy oprawione w okazałe ramy. O pracowni mistrza tak pisał Józef Ignacy Kraszewski – „Jest ona (pracownia) obszerną i z wielkim smakiem i fantazją, malowniczo bardzo rozpieszczoną. Dwa salony do pracy, przybrane w zabytki dawne, sprzęty, rzeźby, pamiątki, zbroje, połączone ze sobą, stanowią atelier właściwe. Z tych wchodzi się do gabinetu w kształcie namiotu, przybranego w sam oręż, siodła, przybory do koni, zbroje itp. Są tu wysokiej ceny i niezmiernej dziś rzadkości siedzenia całe, z prawdziwym amatorstwem ustawione (…)” (Józef Ignacy Kraszewski, „Listy J.I.Kraszewskiego, Monachium w październiku 1876 r.”, „Kłosy” 1876, nr 591, s. 274. Cyt. za: [w:] Agnieszka Bagińska, „Muzeum zupełne a dla malarza wprost nieocenione, Monachijska pracownia Józefa Brandta i jego kolekcja rekwizytów historycznych” w: „Józef Brandt 1841–1915” katalog wystawy, Warszawa 2018, s. 113).

Józef Brandt
Podjęte w roku 1858 w paryskiej École des Ponts et Chaussées studia inżynierskie porzucił, by zająć się malarstwem. Uczył się w pracowni L. Cognieta, a także korzystał z porad H. Rodakowskiego i J. Kossaka. W 1860 r. powrócił do kraju, by w roku następnym zadebiutować w warszawskim TZSP. W 1862 r. podjął studia w akademii Monachium w pracowniach A. Strähubera i K. Piloty’ego. W 1863 r. uczęszczał do atelier wybitnego batalisty F. Adama. Wcześnie zaczął odnosić sukcesy jako malarz. W 1867 z dużym powodzeniem zaprezentował obraz „Chodkiewicz pod Chocimem” na Wystawie Powszechnej w Paryżu. Osiedlił się w Monachium, pozostając przywódcą tamtejszej polskiej kolonii artystycznej. Począwszy od późnych lat 70-tych letnie miesiące spędzał w majątku rodzinnym żony w Orońsku koło Radomia. Twórczość artysty poświęcona jest przede wszystkim tematyce batalistycznej. Niezwykle ważne miejsce zajmuje w niej postać konia. Brandt szczegółowo oddawał stroje, broń, wszelkie historyczne rekwizyty, które z upodobaniem gromadził przez lata, tworząc wspaniałą kolekcję. Odchodził stopniowo od akademickiej konwencji w kierunku swobodnej kompozycji. Twórczość swoją prezentował zwłaszcza za granicą, jednak brał tez udział w wystawach w Polsce – w warszawskim TZSP oraz w TPSP w Krakowie. Uhonorowany wieloma medalami i odznaczeniami, m.in. Orderem Franciszka Józefa w Wiedniu w roku 1873, Krzyżem Kawalerskim Orderu św. Michała w 1881 r., Orderem Zasługi Korony Bawarskiej w 1892 r. W 1875 r. powołany na członka Berlińskiej Akademii Sztuki, w 1900 wybrany honorowym członkiem Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Prace artysty znajdują się w niemal wszystkich większych kolekcjach muzealnych w Polsce, jak również w wielu kolekcjach na świecie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
115 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się