akwarela, papier, 34 x 44 cm
sygn. p. d.: Pronaszko
na odwrocie pieczęć: ZE ZBIORÓW /Henryka Bednarskiego /ze Lwowa/ L. p. 686
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Andrzej Pronaszko Malarz, scenograf, reprezentant awangardowej sztuki lat 20-tych i 30-tych XX wieku. Studia odbył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Dębickiego. W roku 1917 wraz z bratem Zbigniewem i Tytusem Czyżewskim założył grupę Ekspresjonistów Polskich (przemianowaną w 1910 na Formistów) a w roku 1927 związał się z grupą Praesens skupiającą architektów i malarzy o konstruktywistycznym rodowodzie. W latach 20-tych Pronaszko stopniowo odchodził od formizmu na rzecz zagadnień kolorystycznych tworząc prace o tematyce batalistycznej i rodzajowej oraz martwe natury i portrety. Przystępując do grupy Praesens tworzył kompozycje odzwierciedlające założenia konstruktywizmu ograniczone do elementów geometrycznych wzajemnie oddziałujących wewnątrz obrazu. W latach 50-tych powrócił do martwych natur, których częstym elementem są instrumenty muzyczne.
Czytaj więcej