Aukcja ze zbiorów Kolekcjonera / 4 października 2023

1. Alfred Wierusz-Kowalski | Czerkies (The Falconer), ok. 1880 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja ze zbiorów KolekcjoneraCzerkies (The Falconer), ok. 1880 r.
powrót
1
czerkies-the-falconer-ok-1880-r-alfred-wierusz-kowalski-3266188czerkies-the-falconer-ok-1880-r-alfred-wierusz-kowalski-3211298

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Czerkies (The Falconer), ok. 1880 r.

olej, płótno dublowane, 73 x 61 cm, sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski

"Około 1880 roku na płótnach artysty pojawili się nowi bohaterowie – Czerkiesi. Tym razem inspiracją był dorobek twórczy Theodora Horschelta, a dodatkowo być może także powszechne zainteresowanie walką tego kaukaskiego ludu z imperium carskim. Nie ma śladów w biografii polskiego malarza wyprawy w góry Kauka - zu, można więc podziwiać jego umiejętność oddania realiów przedstawianego świata, którego nie poznał. Pomocne w tym były fotografie modeli i akcesoria zgromadzone przez Horschelta. Wierusz-Kowalski miał do nich dostęp w pracowni Józefa Brandta, gdzie trafiły po śmierci artysty. Fotografie mógł kupić też w jednym z fotograficznych atelier. Miały one w swojej ofercie profesjonalne zdjęcia modeli w różnych strojach narodowych, pozach, typach ludzkich. W archiwum rodzinnym Alfreda Wierusza-Kowalskiego zachowały się fotografie modeli, których można odnaleźć na płótnach malarza.
Eliza Ptaszyńska, Artysta – samotny wilk czy wprawny marketingowiec? Opowieść o życiu i malarstwie Alfreda Wierusza-Kowalskiego

 

"Sokolnik jest wyjątkowy w dorobku malarza, gdyż niemal cała zawarta w dziele ekspresja jest wyzwalana poprzez linie styku różnych elementów krajobrazu. Są to skosy skalnego urwiska, na którym stoi jeździec, silnie skontrastowane z zalegającym w tle śniegiem oraz linie, ponad którymi wyrastają złociste szczyty górskie. Swoją rolę pełnią także rysujące się na tle nieba linie ich zboczy i załamań skalnych. W twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego pejzaż dopełnia zwykle treść przedstawienia. Podkreśla idylliczność sceny lub przeciwnie jej dramatyzm. W Sokolniku krajobraz górski jest pełnoprawnym elementem przedstawienia. Buduje jego ekspresję, dynamizm, określa pozycję i rolę ukazanej postaci. Omawiany obraz jest wczesnym dziełem malarza, a mimo to możemy w nim odszukać wiele cech dojrzałego warsztatu artysty. Gęsto, impastowo, energicznie i sensualnie namalowana została partia przyziemia, której realizm kryje się w oddaniu istoty jej materialności, a nie wiernego oddania szczegółów. Lżej, bardziej delikatniej, mniej impastowo, potraktowany jest drugi i kolejne plany tła. Artysta ograniczył się do wspaniale malowanych partii śniegu, w których biel podbita różami, fioletami i błękitami zachwyca subtelnością kolorystycznego niuansowania wykorzystanych tonów barwnych. Nagie szczyty górskie, złociście odbijające promienie słońca, stają się w tym obrazie aż nierealne w swoim kolorystyce, a na pewno nowoczesne w tak zdecydowanym użyciu wybranego koloru. Warto pamiętać, że w 1880 roku Alfred Wierusz-Kowalski odwiedził wraz z Władysławem Czachórskim Paryż i kilka dni, jak zapisał Czachórski w swoim dzienniku, spędzili tam na zwiedzaniu muzeów i galerii oraz pracowni malarskich." Fragment ekspertyzy Elizy Ptaszyńskiej

Pochodzenie:

- Dom Aukcyjny Weinmüller, Monachium, Niemcy, 1971
- The Caldwell Gallery, Hudson, Stany Zjednoczone
- kolekcja prywatna, Polska


Literatura:

- Weinmüller, kat. aukcji 136, 1971, poz. 1544
- Eliza Ptaszyńska, Alfred Wierusz Kowalski 1849-1915, Warszawa 2011, s. 112 (za Weinmüllerem)

Alfred Wierusz-Kowalski Obok J. Brandta i W. Czachórskiego najpopularniejszy z polskich malarzy na stałe przebywających i działających w Monachium. Naukę rozpoczął w 1868 r. w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem R. Hadziewicza, A. Kamińskiego i W. Gersona, a następnie w akademii w Dreźnie, Pradze oraz Monachium. W 1874 r. przeniósł się do pracowni J. Brandta. W 1890 r. otrzymał tytuł honorowego członka Akademii Monachijskiej. Regularnie odwiedzał rodzinne strony. Prace swoje wystawiał w Glasspalast, gdzie zdobył w 1892 r. medal pierwszej klasy. Brał udział w wystawach w Berlinie, Wiedniu, TZSP w Warszawie, w TPSP w Krakowie oraz w Salonie Aleksandra Krywulta. Obrazy artysty znajdują się m.in. w Nowej Pinakotece w Monachium, w muzeach w Dreźnie, Królewcu, Antwerpii, Berlinie i Stanach Zjednoczonych. Twórczość malarza zdominowana była przez sceny rodzajowe z życia polskiej wsi, dworków polskich oraz małych miasteczek. Do ulubionych tematów należały wyjazdy na polowanie, sanny, konne orszaki weselne i zimowe pejzaże z motywem wilków napadających na podróżujących saniami ludzi.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
860 000 zł *Sprzedaż warunkowa
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+ 48 22 828 96 98
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się