olej, płótno; 68,5 × 55,5 cm
sygn. i dat. p. d.: 1918 Czedekowski B.
na odwrocie, na płótnie numer: 635
"Czedekowski był mistrzem pędzla w malowaniu kobiet. Jak pisał w 1925 roku E. Woroniecki:
Jest to prawdziwa gama uroku niewieściego, poczynając od słodkiej urody kapłanek
ogniska domowego, aż do olśniewających lwic salonowych i niebezpiecznie wysportowanych
amazonek o pieściwej linii kształtów…"
(E. Woroniecki, Z wystaw polskich w Paryżu. Portrety p. J. B. Czedekowskiego
w galerii Knoedlera, „Świat”, 1925 nr 3, s. 4–5.).
"(…) W mistrzowski sposób oddaje Czedekowski połysk kobiecych włosów, kolor skóry,
intensywność spojrzenia, tego wszystkiego, co stanowi nie tylko o osobowości kobiety, o jej
indywidualności, ale również o typie urody, sposobie bycia, siedzenia, układu rąk. Jest przy
tym wykwintny, nigdy nie usiłuje osiągnąć efektów jaskrawością barw, czy ekscentrycznością
póz (…)."
(H. Muszyńska-Hoffmannowa, A. Okońska, Na mil sześć tysięcy. O malarstwie Bolesława Czedekowskiego, Łódź 1978, s. 188).
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.