• Opis
  • 23.
Henryk Siemiradzki
1843 Pieczeniegi k. Charkowa - 1902 Strzałkowo k. Częstochowy
Muzyka kościelna, 1901 r.

Projekt polichromii dla Filharmonii Warszawskiej
ołówek, tusz, papier, 69,5 x 40,5–12,5 cm w świetle passe-partout
opisany ołówkiem na odwrocie: Henryk Siemiradzki – „Muzyka/Kościelna” do obrazów dekoracyjnych/w Filharmonii Warszawskiej – 1901

Henryk Siemiradzki wykonał dwa malowidła dekorujące wzniesiony w latach 1900-1901 gmach Filharmonii Warszawskiej. Były to dwa panneau, umieszczone w przyłuczach sceny koncertowej, przedstawiające alegorie muzyki kościelnej i muzyki świeckiej. Malowidła te, będące ostatnimi większymi dziełami artysty, uległy zniszczeniu wraz z całym budynkiem podczas II wojny światowej.

Cena wywoławcza: 36 000 zł
Henryk Siemiradzki
1843 Pieczeniegi k. Charkowa - 1902 Strzałkowo k. Częstochowy
Wybitny przedstawiciel malarstwa akademickiego. Do 1871 r. studiował w akademii w Petersburgu. Edukację malarską kontynuował przez rok u K. Pilotyego w Monachium, gdzie nawiązał kontakty z polonią skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Na stałe Siemiradzki osiadł w Rzymie, ale utrzymywał kontakty z akademią petersburską. Był najbardziej utytułowanym z polskich malarzy, członkiem paru liczących się akademii europejskich i kawalerem wielu cennych odznaczeń. Artysta osiągnął mistrzostwo w komponowaniu wielopostaciowych, pełnych patosu i nasyconych kolorem scen. Głównym źródłem tematów był dla niego antyk, a zwłaszcza schyłek cesarstwa rzymskiego. Z pasją i pietyzmem odtwarzał antyczną architekturę, galerie antycznych rzeźb, śródziemnomorską roślinność. Miał genialny zmysł dekoracyjny, niespotykane wyczucie gry świateł i umiejętność wyrafinowanego prowadzenia linii konturu. W 1879 r. Siemiradzki ofiarował narodowi polskiemu monumentalny obraz ?Pochodnie Nerona? i zapoczątkował w ten sposób utworzenie krakowskiego Muzeum Narodowego.