Fine Art Auction / 2 May 2015

91. Wlastimil Hofman | Jan Chrzciciel (portret J.A.Herbaczewskiego), ok. 1907 r.

Past auctionsFine Art AuctionJan Chrzciciel (portret J.A.Herbaczewskiego), ok. 1907 r.
return
91
Jan Chrzciciel (portret J.A.Herbaczewskiego), ok. 1907 r. - 1Jan Chrzciciel (portret J.A.Herbaczewskiego), ok. 1907 r. - 2

Wlastimil Hofman (1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba)

Jan Chrzciciel (portret J.A.Herbaczewskiego), ok. 1907 r.

olej, płótno na tekturze, 46 × 33 cm
sygn. p. d.: Hofmann/ Vlastimil

Nurt religijny w twórczości Hofmana był niezwykle istotny. Sam artysta był człowiekiem głęboko wierzącym, co zawarł w swoim malarstwie przesyconym młodopolską symboliką. Malował tematy religijne osadzone w polskiej, wiejskiej rzeczywistości. Jego ?Madonnom? ubranym w serdaki i chusty, oderwanym na chwile od pracy, towarzyszyły dzieci w wiejskich ubraniach i o brudnych stopach. Wielokrotnie jego modelami byli włóczędzy czy bezdomni z krakowskich przytułków, w ich ?wyborze zawsze (był) posłuszny instynktowi? (B.Czajkowski, Portret z pamięci, Wrocław 1971). Natomiast portrety osób znanych i zaprzyjaźnionych miały szczególne znaczenie. Analogicznie do portretu poety Kazimierza Woyczyńskiego pośród chochołów w obrazie ?Pieśń o słońcu i wiośnie? z 1908 r. (w zbiorach MNK), sportretowanie Józefa Albina Herbaczewskiego jako Chrzciciela miało szczególne znaczenia. Zgodnie z testamentową symboliką Chrzciciela jako tego ?który przed obliczem Pana będzie szedł i gotował mu drogę w sercach ludzkich? (Łk 1, 68?79) postać Jana symbolizuje odnowę i odrodzenie.
Józef Albin Herbaczewski (1876?1944) był wybitnym litewsko-polskim działaczem społeczno-kulturalnym, pisarzem, krytykiem literackim, a także krzewicielem litewskiego odrodzenia narodowego, określanym ostatnim obywatelem Wielkiego Księstwa Litewskiego (w kontekście współtrwania i odrębności obydwu narodów). Podczas jego pobytu w Krakowie przyjął idee romantyzmu Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida, stając się głosicielem idei mesjanizmu oraz narodowościowego odrodzenia. W 1904 r. zakłada stowarzyszenie społeczno-kulturalne ?Ru? ta?, jednoczące litewskich artystów i studentów, mieszkających w Krakowie. Wyjątkowym osiągnięciem stowarzyszenia jest wydanie w 1907 periodyku ?Gabija?, poświęconemu Antanasowi Baranauskasowi z przedmową Jonasa Basanavicviusa.
Prezentowany obraz jest unikatową pracą Wlastimila Hofmana. Charakteryzuje go owa ??uderzająca siła ekspresji, wywołana prostotą, często wprost brutalną? (Nowy Kurier (przy okazji wystawy ?35-lecia pracy twórczej? w 1938 r. w Zachęcie)). Zawiera w sobie ową prostą prawdę i przesłanie. Jak wspominał artysta: ?(?) Nie wierzę w sztuce w żadne przepisy i recepty. Treść, uczucie, barwa, rysunek ? synteza tego stanowi dopiero o dziele o jego wartości. W sztuce jest tylko indywidualność, którą następcy, uczniowie, przez początkowe naśladownictwo przetwarzają pozornie na kierunek. Prawdziwe dzieło musi być ? najszczerszą spowiedzią? (B. Czajkowski, Portret z pamięci, Wrocław 1971).

Enquire about this item
We are happy to answer any question!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Bid on-line
with our app!
Google PlayGoogle Playsee more
Newsletter
Join the newsletter and stay up to date!
Sign up