Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret Janiny (Inki) Turowskiej (od 1933 roku Leszczyńskiej), 2 VIII 1931 r.

Strona głównaOferta Galeryjna
Portret Janiny (Inki) Turowskiej (od 1933 roku Leszczyńskiej), 2 VIII 1931 r.
powrót
portret-janiny-inki-turowskiej-od-1933-roku-leszczynskiej-2-viii-1931-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-2288970portret-janiny-inki-turowskiej-od-1933-roku-leszczynskiej-2-viii-1931-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-2367644

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)

Portret Janiny (Inki) Turowskiej (od 1933 roku Leszczyńskiej), 2 VIII 1931 r.

pastel na papierze różowawobeżowym naklejonym na tekturę; 66,7 x 49,5 cm, sygnowany u dołu po lewej: Witkacy / 1931 2/VIII / (T.E); u dołu po prawej: NP / + C + [zamazane] Eu / + wóda

Do obrazu dołączona ekspertyza witkacologa – dr Anny Żakiewicz (kuratorki i autorki wielu wystaw i publikacji o Witkacym, kuratorki zbiorów Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie) z 2025 roku:

Wykazując już we wczesnej młodości wybitne i unikatowe zdolności do wykonywania portretów artysta założył w 1925 roku Firmę Portretową „S.I. Witkiewicz” i sformułował jej Regulamin, w którym opisał pięć konwencji (typów) oznaczonych kolejnymi literami alfabetu od A do E każdorazowo wpisywanych na wizerunkach obok sygnatury. Portret Inki Turowskiej wykonany 2 sierpnia 1931 roku został zakwalifikowany do typu E, który zakładał „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji Firmy”. W praktyce oznaczało to portrety kobiet, których uroda robiła na Witkacym duże wrażenie, a także przystojnych, czasem lekko zniewieściałych mężczyzn. Portret Turowskiej – niewątpliwie pięknej kobiety o pociągłej twarzy, wielkich niebieskich oczach i małych kształtnych czerwonych ustach – doskonale wpisuje się w tę konwencję. Zawiera jednak dodatkowe adnotacje opisujące stan artysty w trakcie pracy nad wizerunkiem. Witkacy uważał bowiem, że wszystko to wpływa na proces widzenia, a co za tym idzie – także proces twórczy. Oznaczenie NP informuje o niepaleniu papierosów, litera C zaś odsyła nas znowu do Regulaminu Firmy, w którym typ ten był zarezerwowany był dla przyjaciół i wykonywany na ogół w czasie spotkań towarzyskich połączonych z konsumpcją alkoholu i eksperymentami narkotycznymi pod opieką lekarza. Skrót Eu oznacza Eucodal – silny środek przeciwbólowy o działaniu narkotycznym, rozszerzającym źrenice, co wpływa na zaburzenia widzenia. Dodatkowo artysta, nie bawiąc się już symbolami, wpisał pod tym wszystkim słowo „wóda” i je podkreślił. Możemy więc domniemywać, że to ten napój był głównym czynnikiem wpływającym na wykonanie portretu. Mimo to portret nie wykazuje deformacji częstych w tego typu wizerunkach wykonywanych przez Witkacego. Jest raczej uproszczony, a swoją ekspresję zawdzięcza głównie zastosowaniu tzw. ciasnego kadru, co polega na ograniczeniu portretu do samej głowy, której górna część jest w dodatku ucięta, co daje wrażenie dużego zbliżenia, także przez powiększenie detali. Takie właśnie portrety należą do najbardziej efektownych w twórczości artysty. Dodatkowym atutem wizerunku jest sama osoba modelki. Janina Turowska (1910–1944) w młodości była tancerką, uczennicą w eksperymentalnej szkole tańca nowoczesnego Rity Sacchetto. żony rzeźbiarza Augusta Zamoyskiego. Jednak z powodu gruźlicy musiała zrezygnować z kariery baletowej. Z tego samego powodu mieszkała z matką i siostrą w Zakopanem, na terenie sanatorium Czerwonego Krzyża od 1922 roku. W 1929 roku Inką zainteresował się Witkacy, który wcześniej adorował jej starszą siostrę Felicję. Dużo starszy mężczyzna był zafascynowany młodziutką dziewczyną i początkowo chciał się z nią nawet ożenić, ale później doszedł do wniosku, że jest „głupia jak but” i zrezygnował z planów matrymonialnych [zob. S.I. Witkiewicz, Listy do żony (1928–1932), oprac. J. Degler, Warszawa 2017, s. 187]. Niezależnie od tego wykonał blisko 50 jej portretów, bardzo różnych – zarówno realistycznych podkreślających jej urodę, jak i zdeformowanych, jakby nie mógł do końca zdefiniować swojego do niej stosunku. Ostatecznie, 20 marca 1933 roku Inka poślubiła Jana Leszczyńskiego, zaprzyjaźnionego z Witkacym filozofa, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, starszego od niej tylko o pięć lat. Ich ślub, zawarty w dodatku w tajemnicy przed Witkacym sprawił, że artysta zerwał stosunki towarzyskie z obojgiem na blisko cztery lata. Później jednak znajomość została odnowiona, panowie znowu toczyli filozoficzne dysputy, a Witkacy portretował oboje oraz urodzonego w 1934 roku ich syna Janka. Portret Janiny Turowskiej-Leszczyńskiej jest jednym z wielu jej wizerunków wykonanych jeszcze przed jej małżeństwem. Razem z innymi portretami w 1961 roku został zdeponowany przez prof. Leszczyńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie, skąd depozyt został wycofany w 1991 roku przez jego wnuka Jakuba.

(fragment opinii dr Anny Żakiewicz)

Stanisław Ignacy Witkiewicz
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany również ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. Wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Czytaj więcej
Lokalizacja:
Galeria w Warszawie
ul. Nowy Świat 54/56
+ 48 22 828 96 98
szczegóły lokalizacji
Cena:
250 000 zł
Zapytaj o obiekt
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+ 48 22 828 96 98
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się