Aleksander Władysław Malecki | Alpejska idylla, 1878 r.

Strona głównaOferta GaleryjnaAlpejska idylla, 1878 r.
powrót
Aleksander Władysław Malecki | Alpejska idylla, 1878 r.

Aleksander Władysław Malecki (1836 Masłów -1900 Szydłowiec)

Alpejska idylla, 1878 r.

olej, płótno, 66 × 125 cm
sygn. i dat. l. d.: „W.Malecki/1878”


Pochodzenie:
– kolekcja Alfreda i Marii Tarscy, Berkeley, Kalifornia;
– kolekcja Kristiny Eva Ehrenfeucht
– kolekcja prywatna, Polska

Alfred Tarski (1901 Warszawa – 1983 Berkeley)
– wybitny polski logik, członek Szkoły Lwowsko-warszawskiej. Twórca m.in. teorii modeli oraz semantycznej definicji prawdy. Wraz z żoną, Marią byli kolekcjonerami polskiej sztuki. Przez lata zgromadzili bogatą kolekcję dzieł. W 1939 r. rodzina wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, gdzie Tarski wykładał i prowadził badania matematyczne na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, aż do swojej śmierci w 1983 r.

„(…) drugi okres monachijski, zamykający się w latach 1870–1880 należał do najpomyślniejszych w życiu artysty, a jego w pełni ukształtowana sztuka znalazła uznanie publiczności i krytyki, czego wyrazem były medale i wyróżnienia na licznych salonach zagranicznych. Malarstwo Maleckiego w tym czasie zdominowane jest przez kompozycje krajobrazowe (…). Twórca odbywał podróże i wędrówki artystyczne po Bawarii, odwiedzając Alpy i Tyrol.”
A. Oborny, „Poeta Pejzażu”, [w:] Władysław Aleksander Malecki. 1836 – 1900. Katalog wystawy monograficznej. Kielce 1999, s. 29.

„Odrębnym tematem w pejzażach artysty są góry, a szczególnie krajobrazy Alp Bawarskich i Tyrolu. Malował je podczas pobytu w Bawarii, ale także w oparciu o przywiezione rysunki i po powrocie do kraju, sprzedając nadal zagranicą. (…) Malecki, podobnie jak i inni artyści, korzystał z plenerowych notatek, wybierając motywy i zestawiając różne kadry w nowych układach kompozycyjnych; nie eksponował przy tym niepokoju i grozy gór, na swój sposób poszukując romantycznego nastroju. Doświadczenia wyniesione z obcowania z malarstwem pejzażystów monachijskich takich, jak wielokrotnie już wymieniany E. Schleich i C. L. Rottman, czy Wojciech Gerson utrwaliły skłonność Maleckiego do osobistej percepcji natury w jej alpejskim wydaniu. (…) w górskich przedstawieniach olejnych, charakteryzujących się walorami kolorystycznymi, światło-cieniowymi i luministycznymi, dającymi wrażenie zamkniętej przestrzeni przy wyraźnie zmieniającym się sposobie malowania i interpretacji widoków górskich. Obrazy te, podobnie jak niektóre dzieła z lat 80., podważają obiegową opinię, że Malecki posługiwał się stosunkowo wąską gamą barwną. Znaczne jej wzbogacenie nastąpiło w latach 80. i na początku 90. i dlatego dziwi tak mała ilość wzmianek prasowych na temat jego twórczości w tym czasie.” A. Oborny, „Poeta Pejzażu”, [w:] Władysław Aleksander Malecki. 1836–1900. Katalog wystawy monograficznej. Kielce 1999, s. 46–47.

Aleksander Władysław Malecki
Jeden z najwybitniejszych polskich pejzażystów drugiej połowy XIX w. W latach 1852–1856 studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Christiana Breslauera. Po ukończeniu studiów otrzymał zatrudnienie w dekoratorni teatrów rządowych. Zadebiutował na pierwszej wystawie nowo powstałego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w 1861 roku. Po otrzymaniu stypendium rządowego pięć lat później wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie uczył się w prywatnej pracowni słynnego pejzażysty Eduarda Schleicha st., nazywanego „ojcem Stimmungu”. W Monachium nawiązał bliższe kontakty z tamtejszym polskim środowiskiem artystycznym, m.in. z braćmi Gierymskimi, Józefem Brandtem czy Juliuszem Kossakiem. Mniej więcej dziesięcioletni okres pobytu w Monachium należał do najbardziej pomyślnych w karierze Maleckiego. Odbywał liczne podróże po Bawarii, malował górskie pejzaże z Alp i Tyrolu. Odwiedzał też rodzinne strony. Z tego okresu pochodzą widoki przedmieść Krakowa. Co roku przysyłał do kraju obrazy na wystawy do Warszawy, Krakowa czy Lwowa. Odnosił sukcesy na wystawach europejskich, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie i w Londynie, gdzie w 1874 zdobył złoty, a w 1877 srebrny medal. W 1880 roku artysta powrócił na stałe do kraju i zamieszkał w Warszawie. Malował widoki Saskiej Kępy, Wilanowa, Mokotowa, Alei Ujazdowskich, parku Łazienkowskiego czy Solca. W owym czasie najczęściej wystawiał w warszawskim TZSP. Najbardziej charakterystyczne dla jego twórczości są pejzaże – zarówno malownicze widoki górskie jak i rozległe przestrzenie równin, jeziora w górach, rzeki w płaskim, równinnym krajobrazie, lasy, parki miejskie, widoki wsi, miasteczek, przedmieść oraz zabytkowej architektury. Uznawany był również za doskonałego rysownika, którego prace tak opisał Tadeusz Dobrowolski: „szkice pejzażowe, rysowane miękko i wrażliwie zadziwiają delikatną, wyczutą kreską, nowoczesną, a nawet prekursorską nutą”. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeów Narodowych w Warszawie, Kielcach, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu.
Czytaj więcej
Lokalizacja:
Galeria w Sopocie
ul. Boh. Monte Cassino 43
+48 58 550 16 05
szczegóły lokalizacji
Cena:
240 000 zł
Zapytaj o obiekt
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się