Sopocki Dom Aukcyjny ma przyjemność zaprezentować Państwu wyjątkową kolekcję 65 prac jednego z najwybitniejszych polskich kolorystów lat trzydziestych i okresu powojennego – Eugeniusza Eibischa. Wystawa obejmuje zarówno twórczość artysty sprzed II wojny światowej, jego dojrzałą twórczość powojenną, jak i prace z ostatniego okresu życia, który artysta spędził we Włoszech, malując portrety, pejzaże i martwe natury pod gorącym kalabryjskim słońcem.
Eugeniusz Eibisch (1896-1987) studia artystyczne odbył w latach 1912-20 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jacka Malczewskiego i Wojciecha Weissa. W 1922 uzyskał stypendium rządu francuskiego; w Paryżu związał się z kręgiem artystów École de Paris, m.in. z Chaimem Soutinem, Mauricem Utrillem, Louisem Marcoussisem, Wacławem Zawadowskim, Mojżeszem Kislingiem, Henrykiem Haydenem oraz Eugeniuszem Zakiem. W tym okresie zaczął też sygnować swoje prace Eugène Ebiche. Jego sztukę promowali znani marszandzi Leopold Zborowski i Georges Bernheim. Brał ponadto udział w Salonach paryskich: Jesiennym (1925) i Niezależnych (1926).
W 1926 eksponował swe obrazy w Krakowie wraz z członkami CECHU ARTYSTÓW PLASTYKÓW "JEDNORÓG". W 1929 uczestniczył w pokazie polskiej sztuki w Galerie Bonaparte w Paryżu. Jako reprezentant Polski wziął udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki urządzonej przez College Art Association w 1933 w Nowym Jorku.
W 1939 artysta powrócił do Krakowa i podjął pracę pedagogiczną jako profesor ASP. W latach 40. potwierdził swą przynależność do nurtu kolorystycznego; w pejzażach z Myślenic i Kudowy sugestywnie oddawał wibracje świetlistej atmosfery. Początkowo kierował katedrą rysunku; w 1945 otrzymał nominację na stanowisko rektora macierzystej uczelni, które piastował do 1950. W okresie 1950-1969 pełnił funkcję kierownika katedry malarstwa w warszawskiej ASP. Artystyczne dokonania i pedagogiczne zasługi Eibischa zostały uhonorowane wieloma nagrodami i wyróżnieniami; do najbardziej prestiżowych należy nagroda plastyczna miasta Krakowa (1946) i nagroda Fundacji Solomona R. Guggenheima w Nowym Jorku (1960).