Aukcja Sztuki Współczesnej / 4 kwietnia 2020

2. Zdzisław Beksiński | Bez tytułu, 1972

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Sztuki WspółczesnejBez tytułu, 1972
powrót
2
Bez tytułu, 1972

Zdzisław Beksiński (1929 Sanok - 2005 Warszawa)

Bez tytułu, 1972

olej, płyta, 61 × 73 cm
sygnowany i datowany na odwrocie: BEKSIŃSKI 72

POCHODZENIE:
– kolekcja Andrzeja Krajewskiego i Małgorzaty Braunek (dar od artysty)
– kolekcja prywatna, Polska

Obraz jest znakomitym przykładem „okresu fantastycznego”, namalowany w 1972 roku, u szczytu sławy Beksińskiego. Prawdopodobnie obraz powstał zainspirowany rozmową z przyjacielem Andrzejem Urbanowiczem w lutym 1972, który mówił, iż Beksiński maluje za ciemno i że brakuje kolorów w jego obrazach. Artysta po tej rozmowie postanowił zrezygnować z malowania i co najmniej przez rok rysować. „W postanowieniu wytrzymuje tydzień. Robi w tym czasie trzy rysunki. Wraca do malowania, ale tak jak sugerował Urbanowicz, rezygnuje z czerni na rzecz czystych, jasnych kolorów” (M. Grzebałkowska, Beksińscy portret podwójny, Kraków 2016, s.157). Ostatecznie Beksiński po krótkim okresie wrócił do ukochanej ciemnej kolorystyki..

Okres fantastyczny. Tym pojęciem określał Zdzisław Beksiński prace powstałe od końca lat sześćdziesiątych do początku osiemdziesiątych. Jest to okres , w którym dominowały pejzaże, niejednokrotnie nazywane przez artystę metafizycznymi. W nich właśnie formułowała się umiejętność kreowania przestrzeni na wzór tradycyjnej sztuki i osadzania w niej postaci, przedmiotów i architektury. Głównym reżyserem tych przedstawień było światło, a narzędziem coraz delikatniejszy światłocień. To właśnie ten okres trwający zaledwie kilkanaście lat, przyniósł artyście sławę i wywołał skrajne przeciwstawne reakcje krytyki (…) „Pejzaże są jakąś metarefleksją, intuicją istnienia bytów o jakości wyższej niż fizyczna, a może tylko marzeniem o takiej możliwości. Zbudowany z samych wątpliwości, artysta zaprzeczyłby zarazem każdej zdefiniowanej przez siebie wizji”.
Wiesław Banach, Zdzisław Beksiński 1929–2005, wyd. Bosz 2011 s. 167, 205

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Zdzisław Beksiński
Malarz, rzeźbiarz, fotograf, rysownik i artysta posługujący się grafiką komputerową. W latach 1947–1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Twórczość Beksińskiego można podzielić na dwa okresy: awangardowy, który trwał zaledwie przez kilka pierwszych lat, i drugi, podczas którego artysta wypracowuje właściwy dla swojej sztuki, rozpoznawalny przez odbiorców wizerunek. Początkowo zajmował się fotografią, tworzył m. in. kolaże, tzw. antyfotografie, a także abstrakcyjne reliefy i figury z metalu. Wczesne prace artysty realizowane były w konwencji informelu, malowane reliefowo, grubo kładzioną farbą. Na początku lat sześćdziesiątych w pełni oddał się malarstwu fantastycznemu, wizjonerskiemu, figuratywnemu, starannie malowanemu farbą olejną na płycie pilśniowej. Pierwszy okres tego malarstwa, pod wpływem mistycyzmu wschodniego, był pełen symboli, tajemniczych treści i katastroficznej, pełnej grozy atmosfery. W 1977 r. opuszcza Sanok i przenosi się na stałe do Warszawy. W latach osiemdziesiątych odszedł od „anegdoty”, odciągającej uwagę od czystej formy malarskiej i zwrócił się ponownie w kierunku wcześniejszych doświadczeń z malarstwem abstrakcyjnym, posługując się jednak nadal czytelną formą. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 r. Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty. Jesienią 2011 roku zorganizowano dużą retrospektywę dwustu pięćdziesięciu prac z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich w Domu Plastyka w Warszawie. Od maja 2016 roku można oglądać obrazy Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, natomiast jesienią tego roku odbyła się inauguracja stałej wystawy 50 obrazów, 100 rysunków i 100 zdjęć artystycznych w Nowohuckim Centrum Kultury także ze zbiorów Dmochowskich. Ogromną wartością dla popularyzacji osoby Zdzisława Beksińskiego miała publikacja książki Magdaleny Grzebałkowskiej „Beksińscy. Portret podwójny” oraz powstanie filmu „Ostatnia rodzina” Jana A.P. Matuszyńskiego, za które otrzymał „Złote lwy” w 2016 roku.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się