Aukcja Dzieł Sztuki / 25 sierpnia 2018

50. Wojciech Weiss | Żagle pod Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio), 1913 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiŻagle pod Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio), 1913 r.
powrót
50
Żagle pod Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio), 1913 r. - 1Żagle pod Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio), 1913 r. - 2

Wojciech Weiss (1875 Leorda na Bukowinie - 1950 Kraków)

Żagle pod Pałacem Dożów (Widok z wyspy San Giorgio), 1913 r.

olej, płótno, 51 × 70 cm
sygn. monogramem wiązanym p. d.: WW
Reprodukowany i opisany:
Serenissima Wojciecha Weissa – Krajobrazy Wenecji, Kraków 2011, s. 39.

„Więc ujrzałem znowu to zdumiewające wybrzeże, ową olśniewającą kompozycję fantastycznych budowli, które republika ukazywała pełnym uszanowania spojrzeniom zbliżających się żeglarzy: lekką wspaniałość Pałacu i Most Westchnień, kolumny z lwem i świętym na brzegu, przepysznie występujący bok bajecznej świątyni, widok na wieżę i Zegar Olbrzymów; przyglądając się myślał, że przybyć do Wenecji lądem, na dworzec kolejowy, znaczy wejść do pałacu przez tylne drzwi i że nie inaczej, tylko okrętem jak on teraz, przez pełne morze, należy zajechać do najnieprawdopodobniejszego z miast.”
Thomass Mann, „Śmierć w Wenecji”, tłum. Leopold Staff

„Ustawiłem sztalugę obok kościoła S. Giorgio. Drugie studium maluję, zmagam się, by w farbę zaklnąć dziwną harmonię – stopić w jedno: morze, architekturę i niebo.”

„Zwiać wszystko w jeden opar światła bez względu na statykę, cokół ganki, okienka, sąsiadujące bryły. Zharmonizować niebo z fasadami domów, z ruchliwym odbiciem wody. […] szaleć pryskać wodą w niebo, wrzucać korytarze domów wodę, walić wieże dzwonić farbą na alarm…” (List z Wenecji 12 września 1935.)

„Pół dnia deszczu cudowna pogoda, niebo, co tej jesieni cudne z lapis lazuli w tym topi się biało złota architektura.” (Karta pocztowa z Wenecji 17 września 1935)”

Pejzaże, w szczególności weneckie, to jeden z gatunków w których Wojciech Weiss lubował się najbardziej. Pragnąc – jak pisał – zrealizować czar pejzażu weneckiego (Szkicownik Wojciecha Weissa) rozstawiał sztalugi m.in. w okolicy kościoła San Giorgio Maggiore, skąd miał doskonały widok na Pałac Dożów. I stąd też tak doskonale uchwycone w prezentowanym obrazie kolor i światło. Artyście udało się stworzyć wyjątkową wedutę nasyconą południowym światłem, wydobyć intensywne tony barwne błękitu morza czy lazurowego wręcz nieba, harmonijnie zespalając je z jasnymi murami weneckich budowli. Nastrój niepokoju wprowadzają jedynie czarna sylweta gondoli drgająca niespokojnie na wodach zatoki. Obraz namalowany został w 1913 roku, krótko po tym jak Weiss został mianowany profesorem zwyczajnym krakowskiej ASP (1913), zapewne w przygotowaniu do weneckiego biennale, które miało miejsce właśnie w 1914 r.



* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Wojciech Weiss

Malarstwo studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, m.in. u L. Wyczółkowskiego, a także w Paryżu, Rzymie i Florencji. W 1896 r. udał się w podróż artystyczną po Europie. W 1907 roku rozpoczął pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w 1913 r. otrzymał nominację na profesora zwyczajnego, zaś później trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Od 1899 r. był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", a 1909 r. jego prezesem. Weiss był jednym z największych twórców okresu Młodej Polski, a jego malarstwo odzwierciedla dekadencki nastrój epoki. Jest także zapowiedzią tendencji ekspresjonistycznych. Po 1905 r. twórczość Weissa skłaniała się w kierunku koloryzmu, przybierając formy szczególnej transformacji barwy w tzw. okresie białym (ok. 1904?1912), później nasyciła się intensywną kolorystyką. Wśród podejmowanych przez artystę tematów dominują akty, pejzaże oraz martwe natury. Malował m.in. widoki z okolic Strzyżowa, Płaszowa i Kalwarii Zebrzydowskiej. W latach 30-tych artysta regularnie przyjeżdżał na plenery nad Bałtyk. Prace olejne Weissa zadziwiają intensywnością kolorytu, gdzie plama barwna uzyskuje szczególne nasycenie i fakturalną gęstość. Akwarele natomiast zdumiewają przejrzystością i lekkością tonu, wykorzystującego białą płaszczyznę papieru.

Czytaj więcej
Cena wylicytowana
54 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się