Aukcja Dzieł Sztuki / 9 maja 2020

5. Władysław Wankie | Madonna, ok. 1917 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiMadonna, ok. 1917 r.
powrót
5
Madonna, ok. 1917 r.

Władysław Wankie (1860 Warszawa - 1925 tamże)

Madonna, ok. 1917 r.

olej, tektura, 45 × 50,5 cm
sygn. p. d.: Władysław Wankie

Pochodzenie:
Kolekcja Marcina Marczewskiego, Warszawa (przynajmniej do 1989 r.)
Kolekcja prywatna, Polska

Wystawiany:
Władysław Wankie 1860–1925. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1989
Reprodukowany:
Władysław Wankie 1860–1925. Wystawa monograficzna. Katalog dzieł istniejących i zaginionych, oprac. L. Skalska- Miecik, E. Micke, MNW, Warszawa 1989, s. 78, nr kat. I 46
Prawdopodobnie identyczny z obrazem Madonna wystawionym w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w roku 1917.

„Zasadą jego malarstwa - pisał Antoni Gawiński - jest właściwość dość rzadka, muzyka tonów […] Malarstwo Wańkiego jest wytworne […] zawsze wysoce artystyczne… Artysta […] równie dobrze słyszy barwy, jak widzi dźwięk i tony. Cudowne asocjacje muzyki i malarstwa znalazły w nim wyraz wysoce skupiony i piękny”
Malarstwo polskie w odbitkach barwnych, nakł. I red. S. Kulikowski, 1908 r., t. 1, s. 44
„Malarskie improwizacje Wankiego noszą wybitne znamiona poezji barw. Są one źródłem i wyrazem przeżyć duchowych, o pryzmacie tak uczulonym, że wszelka ocena „aparatem realnym“ staje się wręcz nieuchwytną. Wankie, natura impulsywna z wyobraźnią żywą, czynną i ruchliwą. Jako artysta jest indywidualnością wybitną, do nikogo niepodobną i do nikogo zbliżoną. Jest gospodarzem we własnym okołniku. W obrazach daje Syntezę swej sztuki wielce wykwintnej (…) Sztuka Wankiego odznacza się śmiałym patosem romantycznym, wielce zamaszystym, o liniach szerokich, zdecydowanych, po malarsku dekoratywnych. Stylizacje barwy były jedynym i najwyższym zadaniem tego artysty, w uwielbieniu wichrow, szamotań burzliwych i gry żywiołow na tle morskich przestrzeni. (…) Krytyka zagraniczna mianowała naszego artystę – poetą barw (…)”
Apoloniusz Kędzierski, Władysław Wankie, „Tygodnik Ilustrowany”, 1923, nr 19, s. 303.

Władysław Wankie W latach 1875-1880 studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej u W. Gersona i A. Kamińskiego, później krótko w Krakowie i w Monachium. W ciągu dwudziestu lat spędzonych w Niemczech nie tracił kontaktu z krajem; regularnie wysyłał swoje prace na wystawy organizowane w TZSP i w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w krakowskim TPSP. Na przełomie lat 1893/94 podróżował do Holandii i Bretani. W 1901 r. osiadł na stałe w Warszawie. Należał do grupy artystycznej ?Pro Arte?, której w latach 1922-25 był prezesem. Malował pejzaże, obrazy rodzajowe, kompozycje o tematyce religijnej i symbolicznej. Zajmował się krytyką artystyczną, publikując swoje artykuły na łamach warszawskich czasopism. Owocem podróży artysty są m.in. prace ukazujące rozległe, piaszczyste plaże, ożywione obecnością kobiet w bretońskich strojach, najczęściej zajętych zbieraniem ostryg lub małży, czy też pomagających przy rozładunku łodzi. Prace artysty znamionuje niezwykła subtelność barw; emanują one nastrojem ciszy i skupienia, unaoczniając harmonię człowieka z naturą.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
38 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się