olej, płótno dublowane, 40 x 44 cm
Pochodzenie:
- kolekcja prywatna, Polska
Opinia:
Elżbiety Charazińskiej z dn. 24 listopada 1991 roku (potwierdzona 7 listopada 2016 roku)
Literatura: porównaj: Władysław Podkowiński, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, oprac. Elżbieta Charazińska, Warszawa 1990, nr kat. I/27 (Wieś, ok. 1890)
Władysław Podkowiński Malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów i symbolistów końca XIX w. Edukację artystyczną rozpoczął w latach 1882 ? 1884 w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona i A. Kamińskiego. W okresie 1885-1886 Podkowiński kontynuował studia malarskie w akademii petersburskiej w pracowni batalisty B. Willewaldego. Rok 1889 spędził wraz z Józefem Pankiewiczem ? w Paryżu, gdzie przyswoił sobie technikę impresjonistyczną. Po powrocie do kraju w 1890 r. osiadł na stałe w Warszawie i konsekwentnie rozwijał impresjonistyczną linię swej twórczości. W latach 90-tych XIX w. stworzył serię monumentalnych, reprezentacyjnych portretów kobiet na tle dekoracyjnych kotar ? przykładem portrety Stanisławy Maszyńskiej, Ewy Kotarbińskiej, Teresy Jasieńskiej. W 1891 r. Podkowiński namalował portret Wincentyny Karskiej uznany za pierwszy w historii sztuki polskiej wizerunek wykonany w plenerze. W jego twórczości znajdujemy wizerunki kobiet, które przynależą do nurtu symboliczno ? ekspresjonistycznego (np.: Szał uniesień). Podkowiński prezentował swe prace w warszawskim TZSP i Salonie A. Krywulta oraz w krakowskim TPSP). Brał też udział w międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Chicago (1893), San Francisco i Los Angeles (1894).
Czytaj więcej