Aukcja Wiosenna / 15 marca 2025

15. Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja WiosennaBilard, ok. 1891 r.
powrót
15
Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.Władysław Podkowiński | Bilard, ok. 1891 r.

Władysław Podkowiński (1866 Warszawa - 1895 tamże)

Bilard, ok. 1891 r.

akwarela, na podrysowaniu ołówkiem, papier naklejony na tekturę, 34 x 27 cm
sygn. l. d.: „W.Pod...” u dołu: „21”

na odwrocie papierowa nalepka z krakowskiej Desy z maszynopisem: „Nr. 47/42/I./ przyjęto 1.VI. 1953./Podkowiński: bilard./ Sygn. akw./ Cena 2000 zł./ Kraków. Sklep Nr. 1.”


Pochodzenie:
– Desa Kraków, przyjęcie 1.06.1953
– kolekcja prywatna, Kraków

Władysław Podkowiński prace nad kompozycją obrazu z 1891 roku – „Damy przy bilardzie” (inne tytuły: „Damy grające w bilard”, „Kobiety na bilardzie”, „Kobiety grające w bilard”, „Na bilardzie”,) rozpoczął jeszcze podczas pobytu w Paryżu. Obraz ten miał zostać zaprezentowany na Salonie Zachęty. Niestety praca ta, wraz z pejzażami z Kazimierza autorstwa Pankiewicza, zostały przez komitet wystawy odrzucone. Płótno Podkowińskiego wraz z innymi odrzuconymi przez Zachętę zostało zaprezentowane na wystawie w Salonie Krywulta w lutym 1891 roku. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem w prasie. Pojawiło się wiele tekstów dotyczących impresjonizmu w malarstwie polskim, a sam fakt odrzucenia tej kompozycji spotkało się z falą oburzenia i protestów wśród krytyków. Sam obraz Podkowińskiego spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem. W swoim artykule zatytułowanym „Nowe dzieło impresyonizmu” w „Przeglądzie artystycznym” Henryk Piątkowski pisał tak: „Obraz na pierwszy rzut oka robi wrażenie bardzo oryginalne — niepodobny on jest do niczego znanego dotąd. Podkowiński wielką już swoją technikę użył, aby wyrazić walkę dwóch świateł: lamp gazowych i poczynającego się rozściełać mroku. Obraz ten potrzebuje długiego wpatrzenia się; na pierwszy rzut oka jest prawie niezrozumiały, po pewnym jednak czasie, efekt światłocieniu wychodzi na pierwszy plan – figury zaokrąglą się tłomoczą, a nad wszystkiem, góruje ja zawsze w każdej, choćby najmniejszej pracy Podkowińskiego, wrodzona zdolność rysunkowa. (…) W każdym razie należy widzieć nowy obraz Podkowińskiego, należy się weń wpatrzeć z uwagą a z pewnością ogół wyniesie to przekonanie, że się ma do czynienia z artystą szczerze swą sztukę kochającym, z odwagą kroczącym po nowej drodze.” (H. Piątkowski, „Przegląd artystyczny”, 1891, R.XXVI, Nr 3, s. 36.) Wspomniany obraz, mierzący 154 x 117 cm, jest zaginiony. Znany jest jedynie z opisów oraz z rysunku samego Podkowińskiego, reprodukowanego w 1891 roku w „Przeglądzie artystycznym”. Prezentowana akwarela stanowiła studium przygotowawcze do tej głośnej kompozycji.

 

źródło dodatkowej fotografii:

„Przy bilardzie”, z własnego obrazu olejnego rysował Władysław Podkowiński (w: „Przegląd artystyczny”, 1891, R.XXVI, Nr 3, s. 36.); źródło: https://bcul.lib.uni.lodz.pl/dlibra/
doccontent?id=63873 dostęp z dnia 24.02.2025 

 

Władysław Podkowiński Malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów i symbolistów końca XIX w. Edukację artystyczną rozpoczął w latach 1882 ? 1884 w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona i A. Kamińskiego. W okresie 1885-1886 Podkowiński kontynuował studia malarskie w akademii petersburskiej w pracowni batalisty B. Willewaldego. Rok 1889 spędził wraz z Józefem Pankiewiczem ? w Paryżu, gdzie przyswoił sobie technikę impresjonistyczną. Po powrocie do kraju w 1890 r. osiadł na stałe w Warszawie i konsekwentnie rozwijał impresjonistyczną linię swej twórczości. W latach 90-tych XIX w. stworzył serię monumentalnych, reprezentacyjnych portretów kobiet na tle dekoracyjnych kotar ? przykładem portrety Stanisławy Maszyńskiej, Ewy Kotarbińskiej, Teresy Jasieńskiej. W 1891 r. Podkowiński namalował portret Wincentyny Karskiej uznany za pierwszy w historii sztuki polskiej wizerunek wykonany w plenerze. W jego twórczości znajdujemy wizerunki kobiet, które przynależą do nurtu symboliczno ? ekspresjonistycznego (np.: Szał uniesień). Podkowiński prezentował swe prace w warszawskim TZSP i Salonie A. Krywulta oraz w krakowskim TPSP). Brał też udział w międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Chicago (1893), San Francisco i Los Angeles (1894).
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się