ołówek, akwarela, papier, 32 × 47,5 cm w świetle passe-partout
Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty
Wystawiany i reprodukowany: Władysław Brzosko (1912–2011). Widoki Sopotu 1945–1956, Sopocki Dom Aukcyjny, Muzeum Sopotu, 2016 r., s. 37, poz. 29
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Władysław Brzosko Dzieciństwo spędził podróżując przez Rosję, Chiny i Japonię. Po przyjeździe do Polski w latach 30. podjął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem M. Kotarbińskiego i W. Skoczylasa. Podczas wojny działał w podziemiu, należał do AK. Tuż po wojnie przebywał w Gdańsku, gdzie pracował jako konserwator sztuki, malując jednocześnie obrazy o tematyce marynistycznej. W 1956 r. wyemigrował najpierw do Paryża, następnie zaś, w 1960 r., do Nowego Jorku. Malował pejzaże miejskie, portrety, martwe natury oraz sceny rodzajowe. Poza malarstwem olejnym zostawił po sobie mnóstwo rysunków i akwareli. W 1984 r. otrzymał złoty medal podczas Salon des Nations w Paryżu. Twórczość swoją prezentował zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych. Wykonał m.in. serię rysunków upamiętniających powstanie w warszawskim getcie. Prezentowane prace należą do nielicznie zachowanych prac z okresu przedemigracyjnego. Były to przeważnie prace o tematyce marynistycznej, widoki Sopotu, czy Oliwy.
Czytaj więcej