olej, płótno, 116 × 89 cm
sygn. p. d.: LBakalowicz /pinxit/ 1891
ponad sygnaturą autorski napis: A. Liebert phot.
Władysław Bakałowicz obok swojej sygnatury celowo umieścił nazwisko fotografa Alphonsa Liebert’a. W ten sposób wyraził szacunek dla kunsztu pracy Lieberta, z którego zdjęcia korzystał podczas malowania Portretu damy. Alphons Liebert (1827–1914) był niezwykle cenionym fotografem, portretował paryskie osobistości związane ze światem kultury i sztuki, m.in.. A
Władysław Bakałowicz W latach 1849 ? 54 kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1863 wyjechał do Paryża i osiadł tam na stałe. W okresie od 1865 do 1883 r. wystawiał swoje prace w Salonach paryskich. Swą sztukę prezentował także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku; w kraju: w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Był doskonałym portrecistą, a jego specjalnością był portrety i sceny rodzajowe w kostiumach historycznych. Przedstawiał przede wszystkim epizody z dziejów Francji, sceny z czasów Henryka III i Ludwika XII. Dworskie i salonowe sceny malowane przez Bakałowicza charakteryzowały się teatralną aranżacją wnętrza, dbałością o precyzyjne wykańczanie detalu, realistycznym rysunkiem i maestrią w odtwarzaniu barokowych i rokokowych tkanin. Mistrzowsko operował miękkim modelunkiem światłocieniowym, nadając kobiecym twarzom wyraz tajemniczego piękna.
Czytaj więcej