14 Aukcja Prac na Papierze (Sztuka dawna) / 27 października 2018

59. Teodor Axentowicz | Plakat II Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, 1898 r.

Strona głównaAukcje archiwalne14 Aukcja Prac na Papierze (Sztuka dawna)Plakat II Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, 1898 r.
powrót
59
Plakat II Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, 1898 r.

Teodor Axentowicz (1859 Braszów/Rumunia - 1938 Kraków)

Plakat II Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, 1898 r.

litografia barwna, papier, 98 × 68 cm w świetle ramy
sygn. na płycie w p. g.: A w okręgu
Odbito w Krakowie, w Zakładzie Litograficznym Aureliusza Pruszyńskiego.
Grafika opisana i reprodukowana:
Teodor Axentowicz 1859–1938, [katalog wystaw] Kraków 1998, kat. V.4.
Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, Kraków 1996, s. 29;
Zawsze Młoda! Polska. Sztuka ok. 1900, Kraków 2012 (na okładce katalogu wystawy
w Muzeum Narodowym w Krakowie).

Teodor Axentowicz. Ormianin polski, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2014, s. 93.

Sportretowana to Ata Zakrzewska znana krakowska piękność i sławetna muza Axentowicza. Artysta portretował ją wielokrotnie – m.in. jako femme fatale w jego najsłynniejszych realizacjach „Rudowłosa” (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa „Wiosna” (około 1900 r., MNP). W grafice pojawiła się również na wcześniejszym projekcie okładki pierwszej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, która miała miejsce w krakowskich sukiennicach w 1897 r. oraz na kolejnej okładce trzeciej wystawy. Dzięki tym projektom „główka” Zakrzewskiej stała się znakiem rozpoznawczym „Sztuki”. Grafika plakatowa i ilustracyjna uprawiana przez Axentowicza wyraźnie podporządkowana była jego podstawowym zagadnieniom, jakim był portret kobiecy i tak zwane „główki”, których kolejne wersje wprowadzał do plakatów i ilustracji.
(S. Krzysztofowicz-Kozakowska Teodor Axentowicz 1859–1938, [katalog wystawy] Kraków 1998, s.22)

Teodor Axentowicz

W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu.

Czytaj więcej
Cena wylicytowana
12 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się