Aukcja Prac na Papierze (sztuka dawna) / 23 stycznia 2021

4. Tadeusz Makowski | Bonne fête, ok. 1931

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Prac na Papierze (sztuka dawna)Bonne fête, ok. 1931
powrót
4
Tadeusz Makowski | Bonne fête, ok. 1931Tadeusz Makowski | Bonne fête, ok. 1931Tadeusz Makowski | Bonne fête, ok. 1931

Tadeusz Makowski (1882 Oświęcim - 1932 Paryż)

Bonne fête, ok. 1931

tusz, akwarela, papier, 20 × 26,5 cm w świetle oprawy
sygn. p. d.: Tade Makowski, po lewej napis: Bonne Fête

Praca posiada ekspertyzę Adama Konopackiego z 2020 roku oraz potwierdzenie autentyczności Krzysztofa Zagrodzkiego z 2002 roku

Prezentowany obraz doskonale oddaje credo artystyczne Tadeusza Makowskiego. Jak pisał artysta „Transpozycja formy i koloru stała się hasłem moich obrazów. Ona jedynie daje natężenie wizji i syntezę pierwiastka ludzkiego (…) „Tadeusz Makowski, Pamiętnik, opr. Władysława Jaworska, Warszawa 1961 r., s. 316.
„Ulubionym tematem Makowskiego pozostaje zawsze dziecko. Traktuje on temat z całą tkliwością swojej duszy. Można bez przesady mówić o intymnym liryzmie jego sztuki. Jest to zupełną oryginalnością w Ecole de Paris, której Makowski był jednym z najlepszych przedstawicieli. Zaiste Makowski był skrytym poetą. W życiu i naturze wynajdywał zawsze odpowiedni nastrój, odwracający myśl od brutalnej powszedniości. Myślą i uczuciem powracał wciąż do jasnych, złotych dni dzieciństwa, wspominając nastroje świąteczne tych lat; co wtenczas przeżył i wymarzył, pozostało dla niego najcudowniejszym skarbem. Nawet gdy malował otaczającą go rzeczywistość, widział ją przez pryzmat przeszłości. Mylą się ci, co myślą, że wystarczy znaleźć odpowiednią perspektywę optyczną, aby stworzyć dzieło plastyczne. Zjawiska, które przedstawiamy, musimy widzieć nie tylko przez perspektywę optyczno-przestrzenną, lecz widzieć je musimy także przez perspektywę duchową. W każdym prawdziwym dziele sztuki plastycznej jest idea przewodnia, która obydwie te perspektywy organicznie kojarzy”.
F. Biedrat [Ch.Aronson], Tadeusz Makowski 1882–1932, „Głos Plastyków” IV, 1935/37, nr 7–12, s. 54–57 [w:] Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu, Antologia tekstów 1900–1939, Warszawa 2008, s. 264

Tadeusz Makowski W latach 1903-1908 studiował malarstwo u J. Mehoffera i J. Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1907 i 1908 podróżował do Włoch, a w 1914 r. zwiedził Kijów. W 1908 wyjechał do Paryża i tam osiadł na stałe. W latach 1914-15 przebywał w Bretanii, gdzie gościł w domu W. Ślewińskiego. W 1916 r. wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. We wczesnym okresie twórczości inspirował się malarstwem P. Puvis de Chavannes`a. Od około 1911 w jego obrazach uwidoczniła się fascynacja kubizmem, zaś w latach późniejszych inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia ?własnego systemu znaków plastycznych?. Wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
115 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się