Aukcja Prac na Papierze: Sztuka dawna / 25 stycznia 2020

3. Stanisław Wyspiański | Widok Starego Miasta w Dreźnie, 1890 r.

Aukcja dziAukcje archiwalneAukcja Prac na Papierze: Sztuka dawnaWidok Starego Miasta w Dreźnie, 1890 r.
powrót
3
Widok Starego Miasta
w Dreźnie, 1890 r.

Stanisław Wyspiański (1869 Kraków - 1907 tamże)

Widok Starego Miasta w Dreźnie, 1890 r.

pastel, papier na tekturze, 30,7 × 47 cm
sygn. monogramem i dat. p. d.: Dr[e]zn[o] | SW 1890.

Do pracy dołączone są ekspertyzy p. Marty Romanowskiej oraz p. Elżbiety Charazińskiej

„Koloryt, doskonale uchwycona perspektywa i dyskretna dynamika pierwszego planu świadczą o rysowaniu z natury ale zadymiona partia za mostem pozostaje tajemnicą. W okresie kiedy powstała ta praca, 21 letni artysta miał jut dojrzały i doskonale opanowany warsztat. Jedną z jego niezmiennych cech było rysowanie z modela. Tutaj modelem był fragment miasta, w którym artysta zatrzymał się na tydzień. […] Omawiana praca sytuuje się wśród studiów z podróży w 1890 r i jest najdojrzalszym opracowaniem pejzażu w tym roku, pełnym doskonałych prac rysunkowych. […] Do rozległych widoków wody wrócił artysta w Paryżu. Rysowany węglem, znakomity widok Pont-Neuf, zbliżony jest kompozycyjnie do wcześniejszego „Mostu znad Łaby". Można zaryzykować twierdzenie że nasz widok z Drezna przygotował artystę do tej paryskiej pracy. Liczne już pastele z 1893 roku powtarzają tę samą oryginalną tonację bardzo jasnej, wiosennej zieleni rzadko stosowaną w późniejszym czasie. Analogiczny jest też sposób kładzenia pastelu drobnymi kreskowaniami z zastosowaniem przecierań. Pojawił się też w Paryskim okresie temat wody w rozległym melancholijnym pejzażu. Artysta posiadł umiejętność doskonałego notowania bryły architektonicznej zarówno w szczegółowym rysunku jak i w pobieżnym szkicu. Nie dziwi więc zapis brył zabytkowych budowli widzianych zza mostu Augusta. Zapis mrówczego tłumu na rzecznej pierzei przypomina szkice artysty z krakowskiego Kazimierza notowane w szkicowniku w roku 1882.” (fragment z ekspertyzy p. Marty Romanowskiej)

Z listów Autora do Tadeusza Stryjeńskiego, sierpień 1890 r.: „[…] w Dreźnie bardzo obszernie, część miasta nad Elbą bardzo piękna — przypomina Paryż rozmiarami i rozłożeniem. [...] Zwinger ze swojemu budynkami przypomina wspaniałe teatralne dekoracje. […] Wczoraj byłem na Hamlecie, granym wcale dobrze. Opera (gmach) wspaniała wewnątrz, kurtyna niezła. Wcale się nie można w mieście nudzić, tyle pięknych główek dziecięcych nad brzegiem rzeki, można z przyjemnością rysować. Galeria przewspaniała ze swojemi obrazami […] Rubensy tutaj mi się więcej podobają niż gdzie indziej (Munchen, Paryż) bo są jakieś chudsze i smuklejsze […] A sam gmach muzeum pyszny — przypomina się Louvre, a te kilka rzeźb na głównym pawilonie gdzie mieści się halla wejściowa są bardzo piękne, tyle w twarzach wyrazu. Perseusz z głową gorgony — Apollo z hydrą, głowa Judyty i cała jej postawa”.

Stanisław Wyspiański Malarz, grafik, architekt, poeta i dramaturg młodopolski. Naukę rozpoczął jako wolny słuchacz w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studiował w latach 1887 ? 89 u F. Cynka, I. Jabłońskiego i J. Matejki. Już wówczas współpracował z Matejką nad polichromią w kościele Najświętszej Marii Panny. Naukę kontynuował przebywając na stypendiach w Paryżu w Académie Colarossi w atelier Gustave'a Courtois. W latach 1887-90 i 1896-97 studiował również na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie ? historię, historię sztuki i literatury. Był członkiem założycielem Towarzystwa Artystów Polskich ?Sztuka", kierownikiem artystycznym pisma ?Życie", w ASP od roku 1902 prowadził katedrę malarstwa dekoracyjnego i kościelnego, w 1906 został profesorem. Twórczość Wyspiańskiego obejmuje różne dziedziny sztuki. Pracował szybko i intensywnie, wiele z jego planów artystycznych nie doczekało się realizacji. Malował portrety i pejzaże, najczęściej posługując się techniką pastelową; zajmował się projektowaniem malowideł ściennych i witraży, mebli, kostiumów teatralnych i scenografii. Cecha wyróżniająca polichromie i witraże Wyspiańskiego to dekoracyjność połączona z dramaturgiczną ekspresją. W technice pastelowej posługiwał się mocną, secesyjnie splątaną linią i konturem, który wypełniał szkicowymi plamami intensywnego koloru.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Play
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się