pastel na podwójnej tekturze, 35 x 57,4 cm
sygn. u dołu, lekko po lewej stronie: St. WYSPIANSKI
na odwrocie informacja: zakup w 1955 ze zbiorów Juliana Nowaka w Dessa
Pochodzenie:
– kolekcja prywatna, Polska
– kolekcja prof. Juliana Nowaka (do około
1955 r.)
Reprodukowany:
– Ilustrowany Magazyn Tygodniowy
„Świat”, Warszawa, nr 50, 14 grudnia
1907 r., s. 1.
Obraz posiada ekspertyzę p. Marty Romanowskiej z 2015 r. (ekspert twórczości Wyspiańskiego,
wieloletni kierownik Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, oddziału MNK).
Stanisław Wyspiański Malarz, grafik, architekt, poeta i dramaturg młodopolski. Naukę rozpoczął jako wolny słuchacz w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studiował w latach 1887 ? 89 u F. Cynka, I. Jabłońskiego i J. Matejki. Już wówczas współpracował z Matejką nad polichromią w kościele Najświętszej Marii Panny. Naukę kontynuował przebywając na stypendiach w Paryżu w Académie Colarossi w atelier Gustave'a Courtois. W latach 1887-90 i 1896-97 studiował również na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie ? historię, historię sztuki i literatury. Był członkiem założycielem Towarzystwa Artystów Polskich ?Sztuka", kierownikiem artystycznym pisma ?Życie", w ASP od roku 1902 prowadził katedrę malarstwa dekoracyjnego i kościelnego, w 1906 został profesorem. Twórczość Wyspiańskiego obejmuje różne dziedziny sztuki. Pracował szybko i intensywnie, wiele z jego planów artystycznych nie doczekało się realizacji. Malował portrety i pejzaże, najczęściej posługując się techniką pastelową; zajmował się projektowaniem malowideł ściennych i witraży, mebli, kostiumów teatralnych i scenografii. Cecha wyróżniająca polichromie i witraże Wyspiańskiego to dekoracyjność połączona z dramaturgiczną ekspresją. W technice pastelowej posługiwał się mocną, secesyjnie splątaną linią i konturem, który wypełniał szkicowymi plamami intensywnego koloru.
Czytaj więcej