Aukcja Dzieł Sztuki / 10 maja 2025

3. Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł Sztuki
Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.
powrót
3
Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)

Portret dziewczynki na tle pejzażu, 1927 r.

pastel, papier naklejony na tekturę, 59 × 47,5 cm w świetle oprawy
sygn., dat. i opisany u dołu: „Ign. Witkiewicz 1927 III T.E (w okręgu) P + NP 1,2”

Pochodzenie:
– kolekcja prywatna, Warszawa
– Dom Aukcyjny Desa Unicum, aukcja 14.06.2018, poz. 15.

Do obrazu dołączona ekspertyza z 2025 r. dr Anny Żakiewicz (wybitna witkacolożka, kuratorka i autorka wielu wystaw i publikacji o Witkacym, wieloletnia kuratorka zbiorów Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie)

"Portret dziewczynki w czerwonej sukience wykonany w marcu 1927 roku został zakwalifikowany do typu E, który zakładał „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji Firmy”. W praktyce oznaczało to portrety kobiet, których uroda robiła na Witkacym duże wrażenie, a także przystojnych, czasem lekko zniewieściałych mężczyzn. Niekiedy artysta wybierał ten typ dla dziewczynek, w których przeczuwał przyszłą kobiecą urodę. W przypadku dziewczynki sportretowanej w marcu 1927 było to bardzo prawdopodobne. Ma ona delikatną buzię o regularnych rysach, wielkie jasnoniebieskie oczy intensywnie wpatrzone w widza, delikatne, ucięte poniżej uszu włosy ze starannie uczesaną grzywką i wielką kokardę koloru sukienki na czubku głowy, co było typową fryzurą dziewczęcą w tym czasie. Dziecko ubrane jest w odświętną sukienkę z karczkiem zapinanym na trzy białe guziki i koronkowym kołnierzem. Wizerunek ten znacznie odbiega od innych portretów dziecięcych wykonanych przez Witkacego. Przede wszystkim brakuje stołu z półmiskiem z owocami, które dla małych modeli stanowiły zachętę do spokojnego pozowania. Ponadto zaskakuje tło portretu z zamkiem na wysokim wzgórzu po lewej oraz smukłą wieżą wystającą zza zbocza i pejzażem z jeziorem po prawej. Do tego wszystkiego w prawym górnym rogu widać powiększony fragment egzotycznej rośliny. Takie tła artysta stosował na ogół w portretach typu A, które poza wiernym odwzorowaniem modela miały zagwarantowane „egzotyczne tło” z charakterystyczną roślinnością, z którą Witkacy zetknął się w czasie podróży na Cejlon i do Australii w 1914 roku, do której lubił wracać w swoich dziełach plastycznych i literackich, a także chętnie o nich opowiadał. Możliwe, że chcąc utrzymać zainteresowanie i bezruch dziewczynki w czasie portretowania artysta i jej opowiadał o swoich przygodach podczas podróży na antypody, a ponadto na poczekaniu wymyślił bajkę o zamku na szczycie góry w odległych krainach „za morzami”. W tym wypadku dziewczynce mogła przypaść rola księżniczki, więc mała modelka słuchała opowieści siedząc nieruchomo, z tzw. zapartym tchem i szeroko otwartymi oczami. Z takich fantastycznych opowieści dla dzieci i dorosłych Witkacy był zresztą powszechnie znany, wiemy też, że elementy tych fantazji często umieszczał w rysunkach, portretach i dziełach literackich. Niestety nie znamy tożsamości dziewczynki. Jej rodzice raczej nie należeli do kręgu bliskich znajomych artysty, gdyż portret sygnowany jest oficjalnie „Ign[acy] Witkiewicz”, a nie pseudonimem artystycznym, który widnieje na większości wizerunków jego przyjaciół. Wiemy jednak, że Witkacy przebywał wówczas w Zakopanem, a marzec był pełnią sezonu narciarskiego, kiedy pod Tatry przyjeżdżała zamożna socjeta, głównie z Warszawy i z Krakowa, a jej przedstawiciele chętnie zamawiali portrety u znanego artysty. Mimo to Witkacy nie miał wtedy wielu zamówień. Do Zakopanego przyjechała jego żona Jadwiga, która mieszkała w Warszawie, gdyż małżeństwo było w separacji od 1925 roku, ale zachowywało przyjazne stosunki i odwiedzało się nawzajem. Oboje uczestniczyli w licznych spotkaniach towarzyskich. Mimo tych zajęć artysta dołożył wszelkich starań do wykonania portretu dziewczynki, gdyż z zapisu przy sygnaturze wynika, że pracował nad nim aż trzy dni, podczas gdy typowe wizerunki powstawały w ciągu jednego seansu. Skrót „P + NP 1,2” informuje, że pierwszego dnia portretowania artysta palił papierosy, a podczas dwóch kolejnych – nie. Nic więc dziwnego, że portret ten jest jednym z najpiękniejszych oraz najbardziej niezwykłych portretów dziecięcych wykonanych przez Witkacego."
Fragment ekspertyzy p. Anny Żakiewicz

Stanisław Ignacy Witkiewicz
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany również ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. Wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
250 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się