Aukcja Zimowa / 25 stycznia 2025

3. Stanisław Ignacy Witkiewicz | Portret Anny M., 1930 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja ZimowaPortret Anny M., 1930 r.
powrót
3
portret-anny-m-1930-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-1885-warszawa-1939-jeziory-1099826portret-anny-m-1930-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-1885-warszawa-1939-jeziory-1067673portret-anny-m-1930-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-1885-warszawa-1939-jeziory-1278469portret-anny-m-1930-r-stanislaw-ignacy-witkiewicz-1885-warszawa-1939-jeziory-768704

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)

Portret Anny M., 1930 r.

pastel, papier szary, szrafowany, 65,5 × 51,8 cm
sygn. p. d.: „Witkacy/1930/VIII/NP N (T.E) ”

Do obrazu dołączona ekspertyza witkacologa – dr Anny Żakiewicz (kuratorka i autorka wielu wystaw i publikacji o Witkacym, kurator zbiorów Witkacego w Muzeum Narodowym w Warszawie) z 2024 roku.
„Portret Anny M. wykonany w sierpniu 1930 roku jest oryginalnym dziełem Stanisława Ignacego Witkiewicza używającego od 1917 roku artystycznego pseudonimu Witkacy. Co więcej – jest jednym z najpiękniejszych portretów kobiecych stworzonych przez tego artystę. (…) Portret Anny Meus jest niezwykły. Przedstawia modelkę ujętą w popiersiu, śpiącą (lub tylko udającą drzemkę) z lekko uniesioną i przechyloną w lewo głową, a na jej twarzy błąka się leciutki uśmiech widoczny nie tylko w uniesionych kącikach ust, ale i w przymkniętych oczach, co świadczy o wielkim kunszcie artysty. Nastrój rozmarzenia podkreślają ciepłe i subtelne barwy (…) Można ten portret uznać za szczególną wersję wizerunku wymyślonego przez Witkacego i nazwanego przezeń Alcoforado, który przedstawiał kobiety frontalnie, z uniesionymi twarzami, przymkniętymi oczami i rozchylonymi ustami, co było wyrazem miłosnej ekstazy. (…) Nastrój portretu Anny Meus daleki jest od ekstazy; wyraża raczej intymne zadowolenie i rozmarzenie, w czym jest całkowicie unikatowy, gdyż artysta w stosunkach z kobietami preferował gwałtowność i ekspresję. Widział w nich raczej namiętne demony i tak je na ogół przedstawiał w swoich dziełach zarówno malarskich, jak i literackich. Subtelny wizerunek uśmiechającej się przez sen, miło rozmarzonej Anny znacznie odbiega od tego dramatycznego schematu, co czyni go w twórczości Witkacego wyjątkowym.” (fragmenty ekspertyzy dr Anny Żakiewicz)
„Stanisław Ignacy Witkiewicz, używający od 1917 r. pseudonimu Witkacy – zniechęcony brakiem zrozumienia publiczności dla jego malarstwa olejnego oraz powodowany koniecznością utrzymania siebie i poślubionej w 1923 r. żony, Jadwigi Unrug, oraz pomocy finansowej starzejącej się, schorowanej matce, Marii – w kwietniu 1925 r. powołał do życia jednoosobową Firmę Portretową. Artysta sformułował wówczas Regulamin Firmy, w którym określił zasady jej funkcjonowania oraz wyszczególnił pięć typów portretów oznaczonych literami alfabetu – A, B, C, D i E. Każdy wykonany przezeń wizerunek, obok sygnatury artysty i daty zawierał odpowiednie oznaczenie literowe. Portrety były wykonywane barwnymi suchymi pastelami na kolorowych papierach, na ogół naklejanych na tekturę. Ich format był z reguły nieco mniejszy niż tradycyjne 1/2 folio (70 × 50 cm). Najczęściej Witkacy wykonywał typ B – przeznaczony dla przygodnych klientów Firmy, wynosiła 250 zł, co stanowiło równowartość ówczesnej przyzwoitej pensji urzędnika lub nauczyciela. Portret Anny Meus został zakwalifikowany do typu E zakładającego w Regulaminie „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji Firmy”. W praktyce oznaczało to wizerunki pięknych kobiet lub takich, które Witkacemu szczególnie się podobały, a także – portrety lekko zniewieściałych mężczyzn. (fragmenty ekspertyzy dr Anny Żakiewicz)

Stanisław Ignacy Witkiewicz
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany również ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. Wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
240 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się