"(?)rzeźba skupia wszystkie dyscypliny plastyczne, jest architekturą, gdyż kształtuje i organizuje przestrzeń, jest też malarstwem, bo operuje światłocieniem, fakturą, materią, jest po części grafiką, bo pozostawia niezatarty ślad narzędzia jakim jest dłuto."
Stanisław Horno Popławski, Cyt. Za R.Konik, "Myślenie kamieniem. Stanisław Horno ? Popławski," Wrocław 2016, s. 27
Stanisław Horno-Popławski Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych: malarstwo u prof. Tadeusza Pruszkowskiego oraz rzeźbę u prof. Tadeusza Breyera. W latach 1932–39 prowadził zajęcia rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. W czasie II wojny światowej przebywał w Oflagu II C Woldenberg, gdzie zorganizował znaną pracownię rzeźbiarską. Od stycznia 1946 do września 1949 prowadził katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po wojnie nawiązał pierwsze kontakty z Bydgoszczą, gdzie współorganizował Liceum Sztuk Plastycznych oraz zrealizował płaskorzeźbę Muzy dla Teatru Polskiego i pomnik Henryka Sienkiewicza, który stanął przy Filharmonii Bydgoskiej. W 1949 przeniósł się do Trójmiasta, obejmując stanowisko profesora i dziekana Wydziału Rzeźby Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. W latach siedemdziesiątych miał poważne problemy z utrzymaniem sopockiej pracowni i wyprowadził się wraz z żoną Ingą na Kaszuby. W 1977 roku miał wystawę indywidualną w Bydgoszczy, a w następnym roku przyjął zaproszenie Rady Miasta Bydgoszczy i zamieszkał w domu przy ul. Niemcewicza 2 na terenie Miejskiego Ogrodu Botanicznego. W1979 roku otwarto tam plenerową galerię jego rzeźb (większość zdewastowana lub skradziona w latach 90-tych). W1982 roku wrócił do Sopotu, gdzie kontynuował pracę twórczą. W 1996 roku otrzymał doktorat honoris causa Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rok później w Pałacu Opatów w Oliwie wręczono rzeźbiarzowi drugi doktorat honoris causa – gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uroczystość połączono z otwarciem w pałacu kolejnej, ostatniej już za życia artysty wystawy indywidualnej. Zmarł 6 lipca 1997 roku. W 2017 roku powstało Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego propagujące jego twórczość. Jego rzeźby wystawiane były na wielu prestiżowych wystawach zagranicznych, np. na Międzynarodowej Wystawie Rzeźby Współczesnej w Paryżu (1956,1961), na XXXI Biennale Sztuki w Wenecji (1962). Pod koniec lat pięćdziesiątych, pod wpływem inspiracji archaiczną rzeźbą grecką i etruską, podjął nowe poszukiwania formalne wykorzystując ekspresję naturalnych kształtów „kamieni polnych”, które zapewniły mu wysoką pozycję w historii sztuki XX wieku (m.in. złoty medal na Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji w 1969).
Czytaj więcej