akryl, olej, płótno, 70 × 82 cm
sygn. l. d.: „Olbinski”
na odwrocie opisany: „L’amour est une mer dont la femme est la rive/ V.Hugo”, poniżej sygn. i dat.: „Martinique/ January 2022/ Olbiński”
„Najbliższą mi tradycją, do której się mogę odnieść w swojej twórczości to mitologia grecka ze swoją fascynacją konfliktem pomiędzy snem a realnością, pomiędzy agonią a ekstazą oraz przed wszystkim jej kult piękna, którego miarą jest uroda ludzkiego ciała. Jestem pełen podziwu dla festiwalu ludzkiej fantazji, świata urodziwych i mądrych bogiń, uwodzicielskich półbogiń i zalotnych nimf, z powodu których wywołuje się wojny i zabija morskie potwory. Oczywiście staram się interpretować ten świat mitów z pozycji współczesnego człowieka, z zachwytem, ale i z dystansem, przekorą i humorem. Odkrywać w nim niezamierzone skojarzenia i metafory”
Rafal Olbiński
w: Olbiński. Akty, red. Wioletta Połeć , wyd. Bosz Olszanica 2020 r., s. 5
Rafał Olbiński W 1969 roku ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W roku 1981 wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Szybko zaistniał w tamtejszym środowisku i dał się poznać jako znakomity ilustrator i malarz. Od 1985 roku jest wykładowcą School of Visual Arts w Nowym Jorku. Zajmuje się również ilustracją, malarstwem, projektowaniem plakatów oraz scenografią a także rzeźbą. Zdobył ogromne uznanie na całym świecie a jego plakaty i ilustracje ukazują się regularnie na łamach takich czasopism jak Newsweek, Time, Business Week, New York Times, New Yorker. Jest twórcą bardzo pracowitym z ogromnym dorobkiem. Na swoim koncie ma już liczne plakaty dla amerykańskich oper (New York City Opera, Utah Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera), scenografię operową do przedstawienia Don Giovanniego w Filadelfii. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Francji, Niemczech i w Polsce.
Czytaj więcej