Aukcja Zimowa / 29 stycznia 2022

10. Olga Boznańska | Cyrk, ok. 1898 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja ZimowaCyrk, ok. 1898 r.
powrót
10
cyrk-ok-1898-r-olga-boznanska

Olga Boznańska (1865 Kraków - 1940 Paryż)

Cyrk, ok. 1898 r.

olej, płyta, 22,9 × 20,1 cm
sygn. ołówkiem p. d.: „Olga Boznańska”

Proweniencja:
– kolekcja marszanda, Angelo Sommarugi (1857–1941). Słynny wydawca, dziennikarz i marszand. W 1876 r. założył w Cagliari dziennik „La Farfalla” o charakterze postępowym i antyklerykalnym. Następnie przeniósł się do Bolonii, potem zaś do Rzymu, gdzie w latach 1881-1885 opublikował ponad 130 dzieł autorów tak nowatorskich, jak Gabriel d’Annuzio, Giosue Carducci czy Edmund de Amicis. W jego kolekcji były dzieła Francuzów, Amerykanów, np. George’a Obertuffera (1878-1940) a także Polaków działających wówczas w Paryżu, m.in. Olgi Boznańskiej i Eugeniusza Zaka (na podst. E. Bobrowska, U. Kozakowska-Zaucha, „Olga Boznańska”, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kraków 2014, s. 258).
– kolekcja Marii Caputo Sommarugi (obraz odziedziczyła po śmierci ojca w 1941 r.)
– kolekcja prywatna
– kolekcja „Galeria Marek”, do 2004 r.
– kolekcja prywatna

Reprodukowany i opisywany:
– E. Bobrowska-Jakubowska, „Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności”, Warszawa 2005, il. 7, s. 210-211

Praca zostanie uwzględniona w katalogu raisonné dzieł malarskich Olgi Boznańskiej przygotowywanym przez Urszulę Kozakowską-Zauchę (Muzeum Narodowe w Krakowie) oraz Ewę Bobrowską-Jakubowską.

„Cyrk” Olgi Boznańskiej jest pod wieloma względami pracą unikatową, wyróżniającą się na tle portretów i martwych natur, z których znana jest przed wszystkim twórczość artystki. Choć Boznańska odżegnywała się od porównań z dziełami impresjonistów, w obrazie tym nie sposób nie zauważyć reminescencji bliskich malarstwu Edgara Degasa. Zaplanowana w ciasnym kadrze kompozycja, prezentująca przyglądający się popisom woltyżerki tłum widzów jest bardzo fotograficzna w charakterze. Jak wiemy wynalazek dagerotypii wpłynął w istotnym stopniu na podejście artystów do komponowania prac, była to technika stwarzającą nowe możliwości pracy na dziełem. Widz przypatrując się rozgrywającej na obrazie scenie, ma wrażenie jakby przyglądał się popisom akrobatycznym niejako oczami samej artystki z perspektywy pierwszego rzędu, tuż przy samej arenie. Niewykluczone, iż tematem obrazu jest widowisko odbywające się w słynnym cyrku „Medrano” (zwanym kiedyś „Fernando”), który mieścił się przy Boulevard de Rochechouart na Montmartrze. Z racji swojego umiejscowienia na wzgórzu, które stało się ośrodkiem paryskiej bohemy artystycznej działający po dziś dzień cyrk inspirował wielu artystów. Znane są dzieła Henri de Toulouse-Lautreca (ilustracja powyżej), Auguste Renoira, Georgesa Seurata oraz Edgara Degasa podejmujące ten temat. Oferowany na aukcji obraz należał do włoskiego marszanda, Angelo Sommarugi. Okoliczności nawiązania znajomości między kolekcjonerem, a malarką nie są znane. Sądząc jednak po ilości oraz czasie powstania dzieł, które znalazły się w jego zbiorach, była to trwająca przeszło dwie dekady współpraca – najwcześniejszy „Portret małego chłopca”, datowany jest na ok. 1890 r., drugi biegun wyznacza portret własny samego zleceniodawcy z ok. 1910 roku. Oprócz wspomnianych już dzieł, w kolekcji Angelo Sommarugi znalazły się również prace ukazujące całe spektrum tematów podejmowanych przez Boznańską, w tym martwe natury („Bukiet czerwonych kwiatów (Gladiole)”, „Martwa natura z japońską figurką”) oraz pejzaż przedstawiający widok na Kościół św. Ludwika w Paryżu. (E. Bobrowska- -Jakubowska, „Artyści polscy we Francji w latach 1890-1918. Wspólnoty i indywidualności”, Warszawa 2005, s. 210-211). „Cyrk” Boznańskiej jest bezsprzecznie pracą intrygującą, niejako eksperymentalną, o dużych walorach kolekcjonerskich. „...zdaje się przeczyć poglądom jakie panują nie tyle na temat malarstwa, ile osobowości artystki. Postrzegana jest ona bowiem na ogół jako niezwykle skromna, niemal purytańska w swych przedstawieniach. Tymczasem wspomniana scena nie jest może frywolna, ale w każdym razie lekka” (E. Bobrowska-Jakubowska, „Artyści polscy..., op. cit., s. 211).

Olga Boznańska W latach 1883 ? 86 kształciła się pod kierunkiem K. Pochwalskiego i J. Siedleckiego. Studiowała w Monachium u J. Brandta i A. Wierusza Kowalskiego. Wystawiała w Krakowie, Warszawie, Lwowie, Monachium, Wiedniu i Londynie zdobywając liczne nagrody i medale. W 1895 r. w berlińskim piśmie Bazar zaliczono Boznańską do dwunastu najlepszych malarek Europy. Jesienią 1898 r. przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym, a jej prace trafiły do kolekcji państwowych i wielu, prywatnych. Od 1899 r. posiadała własną pracownię. W 1912 r. została odznaczona Francuską Legią Honorową, orderem Polonia Restituta w 1938 r., a w 1939 r. Grand Prix na Wystawie Expo w Paryżu. Główną domeną jej malarstwa była sztuka portretowa. Wirtuozersko operowała światłem i zgaszoną paleta barwną, koncentrując się na pogłębianiu analizy psychologicznej i charakterologicznej modela. Obok portretów wspaniałym świadectwem jej malarskich umiejętności są motywy paryskie, martwe natury i kompozycje kwiatowe. Zamiłowanie do tonów srebrzystych, szarych i chłodnych, stało się znamienne dla całej jej twórczości. Charakterystyczna jest również dynamiczna szkicowość form, miękkość konturu i migotliwość barw.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
140 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się