Aukcja Dzieł Sztuki / 10 maja 2025

6. Mojżesz Kisling | Rzymianka, 1921 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł Sztuki
Rzymianka, 1921 r.
powrót
6
rzymianka-1921-r-mojzesz-kisling-795431rzymianka-1921-r-mojzesz-kisling-973250rzymianka-1921-r-mojzesz-kisling-1151822rzymianka-1921-r-mojzesz-kisling-152155

Mojżesz Kisling (1891 Kraków - 1953 Sanary-sur-Mer)

Rzymianka, 1921 r.

(inny tytuł: Kobieta w zielonej chuście)

olej, płótno, 109 × 68 cm
sygn. l. d.: „Kisling”

Pochodzenie:
– Kolekcja Brooksa, Paryż;
– Kolekcja Charles’a Girard, Paryż (do 1926);
– Kolekcja Walther’a Kuchen, Kolonia
(1926–1945);
– Kolekcja Oscara Ghez, Genewa (1960–1982)
– szwajcarskiego przemysłowca wybitnego
kolekcjonera i mecenasa sztuki. Stworzył wybitną kolekcję sztuki najlepszych artystow tworzących w Paryżu – m. in. P. Cezanne’a, Marca Chagalla, Giorgia de Chirico, Edgara Degasa, Paula Gauguina, Pabla Picassa, Pierre’a Auguste’a Renoira, Mojżesza Kislinga,
– Kolekcja prywatna, Monako;
– Kolekcja prywatna, Polska;

Wystawiany:
– Hamburg, Hamburger Kunstverein, Europaische Kunst der Gegenwart, sierpień – wrzesień 1927 r. (tę ogromną międzynarodową wystawę, na której prezentowano dzieła wybitnych twórców europejskiej awangardy obejrzało 40 000 widzów);
– „Kisling. Lśnienie Montparnasse’u”, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 21 września 2024 – 30 marca 2025

Reprodukowany:
– Jean Kisling, Joseph Kessel, Kisling, T. I, Turyn 1971, poz. 32, str. 147;
– Artur Winiarski, „Kisling. Lśnienie Montparnasse` u”, katalog wystawy, Warszawa 2024,poz. kat. 84, str. 201.

Literatura:
– Karl Einstein, M. Kisling, Junge Kunst, T. 34, Lipsk 1922,
– Georges Gabory, Les peintre francais nouveaux, Moise Kisling, Paryż 1928, s. 23
– Florent Fels, Kisling, Paryż 1928,

„W szalonych międzywojennych latach dwudziestych i trzydziestych obrazy Kislinga były poszukiwane zarówno przez kolekcjonerów, jak i marszandów. Odbiorcom podobała się ich skrząca się niczym kamienie szlachetne paleta, wrażliwość ujęcia, mocno zarysowane formy i harmonijne wykonanie. Jako modelki występowały gwiazdy teatru, literatury i świata mody, między innymi: Arletty, Falconetti, Valentine Tessier, Madeleine Sologne i Colette. Do zmysłu obserwacji, percepcji i analizy, Kisling dorzucił w swoich obrazach własne indywidualne postrzeganie, odczuwanie oraz wyczucie. I tak, w zależności od tego, czy przedstawiał portrety, akty, kwiaty, pejzaże czy martwe natury, jego styl malowania subtelnie wzbogacał się o to, co przynosił ze sobą temat obrazu. Kisling przywiązywał szczególną wagę do portretów - których nie traktował jako zwykłych przedstawień fizycznej strony modela, wzbogacał je bowiem o wymiar psychologiczny i liryczny. Nie oddalając się od rzeczywistości, Kisling nie malował twarzy: brał ją w krzyżowy ogień pytań, aby oddać jej wygląd, uczucie i swoje odczucie. Gdy przedstawiał modeli napotkanych na rogu ulicy, był współczujący. Jego malarstwo, naładowane konkretnym uczuciem, ujawnia niedostrzegalny dramat, który zyskuje wyraz poprzez pozę, postawę albo też spojrzenie przedstawianej osoby. Postaci portretuje na pierwszym planie, bez zbytniej dbałości o perspektywę, wpisując je w uproszczone lub delikatnie dekorowane tło. Twarze są stylizowane, ozdobione wielkimi oczami, wydłużonymi w kształt migdałowaty, a brwi i usta są mocno zarysowane. Z doskonale oddanej karnacji emanuje mieszanka radości i melancholii (…)”. Artur Winiarski, „Kisling. Lśnienie Montparnasse`u”, katalog wystawy, Warszawa 2024, s. 22

Mojżesz Kisling
Malarz żydowskiego pochodzenia, jeden z przedstawicieli École de Paris. W latach 1907–1911 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Już wtedy zaczął odnosić liczne sukcesy, a jego prace przyniosły mu nagrody. Zaraz po studiach wyjechał do Paryża, gdzie zamieszkał w słynnej dzielnicy Montmartre. Na swej artystycznej drodze poznał wiele wybitnych postaci ówczesnej sceny artystycznej, jak na przykład Amedeo Modigliani, który namalował portret Kislinga w 1916 roku. Malarstwo Kislinga wzbudzało powszechny podziw, szczególnym zainteresowaniem cieszyły się portrety oraz akty o surrealistycznych formach. Brał udział w licznych wystawach sztuki współczesnej polskiej, między innymi w Paryżu oraz Brukseli.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się