Aukcja Dzieł Sztuki / 22 sierpnia 2020

36. Michał Gorstkin-Wywiórski | Jastrzębia Góra, 1903 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiJastrzębia Góra, 1903 r.
powrót
36
jastrzebia-gora-1903-r-michal-gorstkin-wywiorski-1712357jastrzebia-gora-1903-r-michal-gorstkin-wywiorski-1015579

Michał Gorstkin-Wywiórski (1861 Warszawa - 1926 Berlin)

Jastrzębia Góra, 1903 r.

olej, płótno; 80 x 120 cm;
sygn. i dat. l. d.: MG. Wywiórski 1903

„Trudno nie zadać sobie pytania, skąd u artysty upodobanie do malowania skalistych wybrzeży i przynajmniej lekko wzburzonego morza. Po części wynika to z romantycznej estetyki kontrastów i z jej panteistycznego kultu przyrody nieożywionej. Artyści tego nurtu często wybierali niezamieszkałe, „dzikie” krajobrazy, rozległe niziny, góry, morze i fragmenty wybrzeży dla podkreślenia autonomicznej wartości przyrody. Taki dobór tematów dawał też Wywiórskiemu możliwość rozegrania różnicy faktur malowanych motywów. Niebo, morze i skały – zwarte, wyrastające majestatycznie ponad lustro wody, albo odwrotnie – drobne, rozrzucone, porowate lub gładkie, o krawędziach ostrych bądź wygładzonych przez fale – to tak, jakby artysta malował trzy różne substancje, trzy stany skupienia materii. Substancjonalność przedmiotów różnicował w sposób delikatny konsekwentny. Farbę nakładał cienką, gładko rozmalowaną warstwą. Stosownie do wymagań macierzystej uczelni, nie szafował impastami. Stosował je przeważnie malując kamieniste wybrzeża lub kiedy zależało mu na uzyskaniu efektu spienionych fal morskich. Fakturę uzyskiwał poprzez nakładanie impastów pędzlem, nie szpachlą, jak to czynili artyści bardziej nowocześni.”
„Ku morzu z biegiem rzek, Michał Gorstkin Wywiórski”, III wystawa „Polscy artyści o morzu”, Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, Gdańsk 2005, s. 12–13.

Michał Gorstkin-Wywiórski
W latach 1883–87 studiował w Akademii monachijskiej u K. Rauppa i N. Gysisa. Około 1883 r. uczył się w prywatnych pracowniach J. Brandta i A. Wierusza–Kowalskiego. W 1895 r. przeniósł się na dłuższy czas do Berlina. Uczestniczył wraz z J. Fałatem, W. Kossakiem,  A. Piotrowskim i J. Stanisławskim w malowaniu „Berezyny” (1895–96); z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim pracował przy komponowaniu „Bitwy pod piramidami” (1901 r.), i z J. Styką przy malowaniu „Bema w Siedmiogrodzie”. Po powrocie do kraju zamieszkał początkowo w Warszawie, później w Wielkopolsce. Od 1904 r. działał w Poznaniu, był członkiem tamtejszego TPSP oraz ZPAP. Wiele wystawiał, m.in. w Poznaniu, Krakowie Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
60 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się