Aukcja Dzieł Sztuki / 26 listopada 2022

6. Mela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didier

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPara obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didier
powrót
6
Mela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-DidierMela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-DidierMela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-DidierMela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-DidierMela Muter | Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didierpara-obrazow-uliczka-w-awinion-i-widok-na-wieze-dzwonnicy-kosciola-saint-didier-mela-muter-247526

Mela Muter (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Para obrazów: Uliczka w Awinion i Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didier

Uliczka w Awinion

olej, tektura naklejona na sklejkę, 46 × 33,5 cm

sygn. l. d.: „Muter”

Widok na wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didier

olej, tektura naklejona na sklejkę, 46 × 33,5 cm

„ [...] Obrazy p. M. Muterowej znalazły się na poczesnym miejscu, w pierwszej sali. [..] pejzaże z Południa żyją własnym życiem niezwykle skupionem, jędrnem i bolesnem w swem napięciu, a przecież bez śladu rezygnacji czy biernej rozpaczy [...] ”.
E. Woroniecki, „Artyści polscy w Paryskim Salonie”, w: „Tygodnik Ilustrowany” 1924, nr 7, s. 100


Po wybuchu II wojny światowej Mela Muter opuściła Paryż i udała się na południe Francji. Początkowo zamieszkała w Villeneuve-lès-Avignon, a następnie w Avignon. Tam osiadła przy ulicy Velonterie 12. Pracowała w szkole dla dziewcząt College Saint-Marie, gdzie uczyła rysunku, literatury, historii sztuki. Awinion staje się dla artystki bardzo bliski. Po zakończonej wojnie Melania wróciła do Paryża, jednak latem powraca do Avignonu. Tutaj też władze miasta ofiarowały artystce mieszkanie przy Quai de la Linge 24, położone u stóp pałacu i ogrodów papieskich. W samym Awinionie artystka miała swoje indywidualne wystawy, między innymi w 1948 i 1958 roku. Prowansalskie widoki Awinionu i okolic w twórczości Melani pojawiają się bardzo często. Artystka obok charakterystycznych murów fortyfikacyjnych, zabytków, kamiennych mostów Awinionu często uwieczniała również zwyczajne uliczki średniowiecznego miasta, czego wspaniałym przykładem jest zamieszczona w katalogu aukcyjnym para obrazów. Obrazy te noszą rozpoznawalne dla malarstwa Melani cechy. Grubo kładziona warstwa farby nadaje pracom niemalże rzeźbiarskiego charakteru. Chropowata faktura prac, nieomal wychodząca z ram prac, żyje, pulsuje. Mela nie skupia się na wiernym odtworzeniu ulic, domów. Ciasno ujęte uliczki z syntetycznie ujętymi zgeometryzowanymi bryłami zabudowań domów zdają się niemalże dominować nad samotnym spacerowiczem, znajdującym cień i wytchnienie wśród średniowiecznych, nagrzanych słońcem murów. W jednej z aukcyjnych prac widać wyłaniającą się za dachów domów strzelistą wieżę dzwonnicy Kościoła Saint-Didier. Obie kompozycje utrzymane są w przygaszonej palecie barw, z przewagą odcieni szarości, ochry, z akcentami fioletu, różu i błękitu.

Mela Muter
Malarka, nieformalnie związana z kręgiem artystycznym École de Paris, członkini paryskiego Societé Nationale des Beaux-Arts. Odbyła roczny kurs w Szkole Rysunku i Malarstwa dla
Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Do Paryża wyjechała w 1901 r. Uczęszczała do Académie Colarossi i Académie de la Grande Chaumiere. Wyczulona na piękno natury, malarstwa pejzażowego uczyła się podczas licznych plenerów w Bretanii i Hiszpanii. Na tę dziedzinę jej twórczości wpływ miała fascynacja malarstwem P. Cezanne’a oraz V. van Gogha. Malowała fowizujące widoki znad Sekwany i z południowej Francji: porty, barki cumujące przy nabrzeżach, holowniki, piętrzące się na wzgórzach miasteczka i góry schodzące do morza. Przestrzeń budowała za pomocą zgeometryzowanych, masywnych brył budynków, sprawnie łącząc je z formami przyrody. Dzięki urozmaiconej, soczystej palecie barw i miękkiemu modelunkowi znakomicie oddawała gorący klimat Południa. W swej twórczości również często sięgała po motywy związane z macierzyństwem, nędzą oraz starością. Malowała także martwe natury.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
380 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się