olej, sklejka, 65 × 81 cm, sygn. l. d.: Maurice Vagh Weinmann
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Maurice Vagh-Weinmann Malarz węgierskiego pochodzenia. Uprawiał malarstwo figuralne i pejzażowe w ekspresyjnej konwencji. W swojej karierze pełnił funkcję dyrektora Szkoły Rysunku i Malarstwa w mieście Digne. W tamtym okresie powstało wiele prac pejzażowych dokumentujących piękno prowansalskiego krajobrazu. W jego twórczości często pojawiał się motyw uliczek miejskich oraz ścieżek wiejskich. Chętnie portretował także matki z dziećmi na kolanach, w czym przypomina ukraińskiego malarza Jeana Peske. Charakterystyczne dla jego maniery artystycznej było tworzenie kompozycji za pomocą impastowo kładzionych plam barwnych. Artysta nie stronił od czarnego konturu, którym obrysowywał uwieczniane na płótnie postaci. Paleta barwna w jego obrazach jest szeroka – stosował intensywną, żywą kolorystykę, która kontrastowała z ciemniejszymi partiami kompozycji. W marcu 1966 r. miała miejsce wystawa monograficzna artysty w Galerie Ars Classica w Montrealu, powstałej z inicjatywy Vincenta i Olgi Diniacopoulosów. W 1970 r. ukazała się monografia poświęcona twórczości artysty pt.: „De l’olivier au meleze. Images de Provence".
Czytaj więcej