Aukcja Zimowa / 25 stycznia 2025

5. Magdalena Abakanowicz | Dłoń, 1992 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja ZimowaDłoń, 1992 r.
powrót
5
Magdalena Abakanowicz | Dłoń, 1992 r.Magdalena Abakanowicz | Dłoń, 1992 r.

Magdalena Abakanowicz (1930 Falenty pod Warszawą - 2017 Warszawa)

Dłoń, 1992 r.

brąz, wym. ok. 10 × 19 cm
sygn. monogramem wiązanym i dat.: MA 92, poniżej nr edycji: „3/8”

„Magdalena Abakanowicz jest artystą i dydaktykiem. Siła intelektu, talent i niezwykła potrzeba tworzenia, powodują u autorki nowe wezwania sztuki. Jest Ona twórcą wypowiadającym się z całą swobodą i znajomością realiów w wielu dyscyplinach plastyki. Stosuje różne techniki i technologie, zależne od wybranego tworzywa, a te wybiera w miejscu, w którym przyjdzie Jej tworzyć. Dla autorki bardzo ważną jest forma dzieła. Wyczuwa ją intuicyjnie. Penetruje możliwości najwłaściwszej kreacji i nadania jej energii i wieloznacznych związków (nie wykluczając archaicznych). Każda forma figuratywna, czy niefiguratywna posiada swój odmienny wyraz, własną ekspresję i własne życie. Jest silnie osadzona w realiach i działająca w przekazie artystycznym. Tu nie ma znaczenia czy jest to tkanina, rysunek czy rzeźba, każda praca odzwierciedla ślady zakodowanej pamięci będącej rezultatem wnikliwej obserwacji – tajemnicy obserwacji, dostrzeganiem małych i dużych zjawisk zachodzących w bliskim i dalekim otoczeniu człowieka, klęsk żywiołowych i przemieszania się istot żywych, powodowanych różnego rodzaju zagrożeniami, chaosem i niepokojem.” Laudacja prof. Kazimiery Frymark‑ Błaszczyk wygłoszona podczas wręczania Magdalenie Abakanowicz doktoratu honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w 1998 roku (cyt. za: „Magdalena Abakanowicz” katalog wystawy, Fundacja Rodziny Staraków, Spectra Art Space 2020, nlb.)

Magdalena Abakanowicz
To jedna z najważniejszych artystek XX wieku, a jej prace biją rekordy popularności. Edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Plastycznym w Gdyni, w latach 50. studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych w Sopocie. Wyobraźnią i odwagą znacznie wykraczała jednak poza tradycyjne ramy i zasady narzucane na uczelniach artystycznych. Wypracowała własny, nowatorski styl i techniki wyrazu, oparte na niespotykanych dotąd w rzeźbie materiałach. Jej światowa kariera rozpoczęła się w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, gdzie po raz pierwszy miała okazję zaprezentować publiczności międzynarodowej swoje płótna, nazwane później „abakanami”. W centrum zainteresowań twórczych Abakanowicz było ciało ludzkie, a w szerszym ujęciu kondycja i miejsce człowieka w świecie, anonimowość i zagubienie jednostki w tłumie. W słynnych cyklach z lat 70-tych: „Alteracje”, „Głowy”, „Plecy” czy „Postaci siedzące” ukazała niepełne, rozczłonkowane, wydrążone postaci ludzkie – „pozostałości” po człowieku. Rozważania na temat człowieka, zarówno w aspekcie społecznym, jak i biologicznym, były głównym tematem całej jej twórczości. Chociaż na przestrzeni lat sięgała po różne materiały – brąz, metal czy drewno, jej znakiem rozpoznawczym pozostało workowe płótno, któremu nadała całkowicie nowy, przestrzenny wymiar. Prace Abakanowicz, w szczególności realizacje plenerowe, znajdują się w muzeach i galeriach na całym świecie, min. w USA, Izraelu, Francji czy Japonii.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
30 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się