akwarela, gwasz, papier, 50 × 35 cm sygnowany l.d.: Jarema
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Józef Jarema Starszy brat Marii Jaremy, malarki i graficzki, współzałożycielki pierwszej i drugiej Grupy Krakowskiej. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1918-1924. Wspólnie z kapistami wyjechał w 1924 do Paryża, wystawiał z nimi (Galerie Zak, Paryż 1930; Galerie Moos, Genewa 1931) i podobnie jak inni członkowie grupy wrócił do kraju w 1931. W Krakowie podjął współpracę z "Głosem Plastyków". W 1934 stał się współzałożycielem eksperymentalnego teatru Cricot, napisał dlań kilka utworów dramatycznych. W czasie II wojny światowej przez Rumunię dotarł do armii polskiej na Zachodzie, z którą przeszedł szlak bojowy do Włoch. Pozostał tam po zakończeniu wojny. W 1945 był współorganizatorem międzynarodowego ugrupowania Art Club w Rzymie. W 1950 przeniósł się do Nicei, gdzie wraz z żoną, malarką Marią Sperling prowadził warsztat tkacki. Odtąd równolegle z malarstwem tworzył tkaniny, które eksponował na wystawach, m.in. na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie.
Czytaj więcej