olej, tektura; wym. 45 x 100 cm
sygn. p. d.: Jerzy Kossak
na odwrocie trzy okrągłe pieczęcie z herbem i napisem w otoku „JERZY KOSSAK Kraków Pl. Kossaka 4”
Kompozycja nawiązuje do opery Wolfganga Amadeusza Mozarta „Uprowadzenie z Seraju”. Przedstawia ucieczkę hiszpańskiego szlachcica Belmonte oraz jego sługi Pedrillo po odbiciu ukochanej Konstancji z dworu baszy Selima. Analogiczna praca reprodukowana w albumie „Jerzy Kossak”, Wrocław, 1992, nr kat. 257
Kontynuator malarskiej tradycji Kossaków – od najmłodszych lat szlifował swój talent pod okiem ojca Wojciecha i dziadka Juliusza, nigdy nie zdecydował się na studia na uczelni artystycznej. Dobrze czuł się w kręgu tematów wojennych, malował sceny z powstania listopadowego, z wojny w 1920 r., czy wojen napoleońskich. Sięgał także do folkloru, tworząc wesela krakowskie i góralskie, polowania oraz portrety. Stylem i tematyką swoich prac wyraźnie naśladował słynnego ojca, pod którego wpływem pozostawał przez całe życie.