na odwrocie stempel potwierdzający autentyczność: Stwierdzam autentycz/ność tego obrazu/Jerzy Kossak
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Jerzy Kossak Malarstwa uczył się od najmłodszych lat w pracowni dziadka Juliusza Kossaka i ojca Wojciecha. Wraz z ojcem odwiedzał dwory w Poznańskiem i wykonywał dla tamtejszego ziemiaństwa liczne obrazy. Często wykonywali je wspólnie, razem sygnując dzieła.
Należał do Związku Polskich Artystów Plastyków. Podejmował tematykę historyczną, podtrzymując przy tym rodzinną tradycję malarstwa batalistycznego. Najczęściej przewijającymi się motywami w twórczości Jerzego Kossaka były sceny z wojen napoleońskich, walk legionowych w okresie I wojny światowej, w których eksponował rodzajowy wizerunek konia, ułana i dziewczyny. Otrzymywał nie tylko zlecenia prywatne, również malował dla jednostek wojskowych, związków kombatanckich i klubów oficerskich.
W okresie międzywojennym tworzy również dzieła o tematyce sięgającej legend starogermańskich i staroangielskich. Pracował także jako ilustrator do ballad Mickiewicza i baśni Grimma.
Źródło: I. Balowa, “Słownik Artystów Polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.) malarze, rzeźbiarze, graficy” Tom IV Kl-La, 1986 r., str. 133-134
Czytaj więcej