olej, tektura, 35 × 50 cm
sygn. l. d.: Jerzy Kossak
na odwrocie fragment okrągłej pieczęci herbowej
oraz zatarty odręczny napis
Inspiracją do namalowania obrazu była legenda o widzeniu św. Huberta, patrona myśliwych, który nawrócił się zobaczywszy wyłaniającego się z lasu jelenia z jaśniejącym pośród poroży krzyżem. Kult św. Huberta i związana z nim ikonografia bardzo szybko zyskała na popularności, motyw ten przez wieki był podejmowany przez wielu artystów. Do słynnych realizacji tego tematu należy Wizja świętego Huberta pędzla Jana Brueghela Starszego z ok. 1620 r. Był to też jeden z chętnie podejmowanych przez Jerzego Kossaka motywów malarskich, który powtarzał w różnych formatach i na różnych podłożach.
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Kontynuator malarskiej tradycji Kossaków – od najmłodszych lat szlifował swój talent pod okiem ojca Wojciecha i dziadka Juliusza, nigdy nie zdecydował się na studia na uczelni artystycznej. Dobrze czuł się w kręgu tematów wojennych, malował sceny z powstania listopadowego, z wojny w 1920 r., czy wojen napoleońskich. Sięgał także do folkloru, tworząc wesela krakowskie i góralskie, polowania oraz portrety. Stylem i tematyką swoich prac wyraźnie naśladował słynnego ojca, pod którego wpływem pozostawał przez całe życie.