Aukcja Dzieł Sztuki / 2 maja 2016

3. Jan Stanisławski | Jesień

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiJesień
powrót
3
Jesień

Jan Stanisławski (1860 Olszana/Ukraina - 1907 Kraków)

Jesień

olej, deska, 21,7 × 30,3 cm
na odwrocie pieczęć: JAN STANISŁAWSKI / ZE SPUŚCIZNY / POŚMIERTNEJ / Janina Stanisławska, obok nr 121 (stempel fioletowym tuszem) oraz potwierdzenie autentyczności autorstwa Kazimierza Buczkowskiego 22 lutego 1943 r.
Pochodzenie:
Kolekcja Janiny Stanisławskiej


"Z pejzażystów przede wszystkim pomówić musimy o Stanisławskim. Ten niewymowny niegdyś poeta zmierzchów, sadów ukraińskich, widziadlanych grusz i jabłoni, świecących w mroku białością pni i wyciągniętych, niby ręce błagalnie, rozłożyście pokręcone gałęzie; ten Boecklinowski prawie ożywiacz świata wód i roślin, jakże różne i jak wymowne umiejący nadawać fizjonomie swym mistycznym szeregom czarnych topól nad wodą i swym dziewannom; ten śmiałek, (..); ten władca całej gamy tonów, barw i świateł ? wyjawia się, zwłaszcza w ostatnich czasach, jako kapitalny syntetyk nie wahający się poświęcić wszystkich szczegółów dla osiągnięcia bądź epickiej dali i szerokości, bądź niesłychanie intensywnych feerii świetlnych, w których mógłby rywalizować z Klaudiuszem Monet, mimo zupełnie różnych dróg, jakimi obaj są. Syntezą, zresztą, jest całokształt twórczości Stanisławskiego, aż dziw! Całe te szeregi drobnych rozmiarów obrazków, będących niekiedy pozornie notacją tylko pewnych szczegółów i momentów, zostawiają w duszy widza nie wspomnienie sumy poszczególnych wrażeń, lecz jednolitą wizję czy to bezbrzeża stepowego, czy jakiegoś morza światłości, czy wielkiego, obejmującego wszystko zmierzchu widzialności. Świadczy to o zdolności Stanisławskiego do tego, co jedynie należałoby nazwać symbolizowaniem, to jest, do zamykania w pojedynczym szczególe przeczucia całej natury. Te drobne obrazki są wielkimi oknami na przyrodę."
Miriam Przesmycki, Sztuki Plastyczne, w: Chimera, nr 1 styczeń 1901, s. 166-167

Jan Stanisławski Ukończył matematykę na Uniwersytecie Warszawskim i w Petersburgu, a następnie zaczął uczęszczać do Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona. Naukę kontynuował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych spod kierunkiem Wł. Łuszczkiewicza, a w latach 1885-1888 u C. Durana w Paryżu. W tym samym okresie zaprzyjaźnił się z J. Chełmońskim Wiele podróżował ? odwiedził Włochy, Francję, Hiszpanię, Szwajcarię, Niemcy, Austrię, Czechy a także Ukrainę. W 1895 był w Berlinie, gdzie współpracował z W. Kossakiem i J. Fałatem przy malowaniu panoramy ?Berezyna?. Od 1897 został profesorem malarstwa krajobrazowego krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, głównym twórcą tzw. krakowskiej szkoły pejzażu, słynnej dziękivwprowadzeniu nowatorskiej metody studiów plenerowych. Wykształcił blisko 60 uczniów, m.in. S. Kamockiego, H. Szczyglińskiego, S. Filipkiewicza, I. Trusza czy S. Gałka. Był jednym z współzałożycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897), członkiem Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana (1901). Początkowo malował realistyczne pejzaże oparte na przygotowawczych studiach z natury (liczne zachowane szkicowniki). W późniejszym okresie zafascynowany impresjonizmem zaczął eksperymentować ze światłem w pejzażu i dążył do syntezy form barwnych. Podczas swych podróży tworzył setki, najczęściej miniaturowych pejzaży malowanych bezpośrednio w plenerze. Był czołowym reprezentantem symbolizmu w polskim malarstwie pejzażowym
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
54 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się