gwasz/papier, 50 x 37 cm w świetle passe – partout, oprawiony, sygnowany p.g: JAN MŁODOŻENIEC
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Jan Młodożeniec Grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu. Studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych ukończył w Katedrze Grafiki i Plakatu, jako uczeń Henryka Tomaszewskiego. Związany z Centralą Wynajmu Filmów, która pod swoje skrzydła wzięła wybitnych polskich plakacistów, a także z wydawnictwami: Czytelnik, Iskry oraz Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym. W czasach socrealizmu Młodożeniec do swoich prac starał się przemycać, nieaprobowane przez ówczesną doktrynę artystyczną elementy deformacji i metafory. Na tej podstawie wykształciła się charakterystyczna dla tego artysty stylistyka, którą wykorzystywał w swoich plakatach: uproszczony rysunek, gruby, wyrazisty kontur i duże płaszczyzny kontrastujących barw. Był mistrzem zamykania tematu pracy w jednym znaku. Do jego najbardziej znanych plakatów filmowych należą m.in.: „Dawno temu w Ameryce”, „Ojciec chrzestny”, „Gremliny Rozrabiają”, „Wielki Gatsby”.
Czytaj więcej