olej, płyta, 43 × 15,5 cm,
sygnowany i opisany z tyłu: JAN|BER|DYSZ|AK |1963 |KOMPOZYCJA KÓŁ |olej
„To założenie kompozycyjne spiętrzonych nad sobą kół, nie posiadające analogii w sztuce europejskiej, prowadzi do skojarzeń ze sztuką tantryczną. […] Berdyszak nawiązuje zawsze w swych pracach do spraw uniwersalnych, związanych z bytem człowieka i egzystencją wszechświata. W tym kontekście zagadnienie przestrzeni bezpośrednio związanej z obrazem jest ściśle sprzęgnięte z wyobrażeniem przestrzeni nieskończonej, przestrzeni warunkującej byt.”
Bożena Kowalska, cyt. za: Jan Berdyszak: puste = prawie wszystko, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2019, s. 117
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji. Studiował rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Jego twórczość skupiała się na zagadnieniach przestrzeni, którą skrupulatnie, w naukowy sposób analizował. Przykładem tych poszukiwań jest min. wczesny cykl „Koła podwójne” (1962-1964 i 1967-1969), następnie wprowadzenie do obrazu przestrzeni rzeczywistej – otworu wyciętego w płótnie, a od lat 70. rozważania dotyczące przestrzeni w kontekście sacrum, czasu i nieskończoności. Twórczość Berdyszaka obejmuje także akcje efemeryczne. Brał udział w wielu artystycznych imprezach w kraju i za granicą. Otrzymał Nagrodę Artystyczną Klubu "Od Nowa" w Poznaniu za debiut w dziedzinie malarstwa i rysunku (1960) oraz Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania (1994).